De RB19 zal de boeken ingaan als een van de meest dominante Formule 1-bolides in de geschiedenis. Adrian Newey en zijn technische team zullen het haast onmogelijke moeten doen als ze de prestaties van de huidige kalenderjaar in 2024 willen overtreffen.
De laatste maanden werd er weinig tot niets meer veranderd aan de RB19 en lag de focus op de achtergrond al nagenoeg volledig op de RB20 van volgend jaar. De afgelopen maanden, tot en met eind oktober, had Red Bull echter last van de straf die men vorig jaar kreeg voor het overschrijden van het budgetplafond.
Volgens Paul Monaghan, Chief Engineer, zorgde die straf ervoor dat het team extreem efficiënt te werk moest en is gegaan. "De manier waarop we met de tijd in de windtunnel en met de simulaties om zijn gesprongen, is gedwongen zeer efficiënt geweest. Iedereen wil graag efficiënt zijn, maar door de straf zijn we daarin nog verder verbeterd."
"Het zijn geen revolutionaire verbeteringen of iets dergelijks, maar in de toekomst nemen we die verbeteringen mee en profiteren we ervan. De straf is voorbij, maar er gelden vanwege onze plek in het kampioenschap natuurlijk nog steeds restricties", zegt Monaghan, die doelt op het budgetplafond en andere regelingen om het veld dichter bij elkaar te brengen. Hoe beter een team presteert, des te minder tijd het in de windtunnel mag spenderen.
Anderen bekeken ook:
Concurrentie komt dichterbij
Monaghan merkt net als iedereen op dat de concurrentie door het jaar heen dichterbij is gekomen op Red Bull. Het is dan ook zaak dat de RB20 weer een verbetering wordt van de RB19. De Brit licht alvast een tipje van de sluier op over de plannen voor de komende maanden voor de nieuwe F1-bolide waar Verstappen en Perez in 2024 mee op het strijdtoneel zullen verschijnen.
Hij sluit radicale wijzigingen uit, maar zijn team moet wel aan de bak. "Het zou verkeerd zijn van ons om niet op zoek te gaan naar verbetering, want de concurrentie komt dichterbij. De reglementen zijn vrij streng vergeleken met vorige generaties F1-bolides, waarbij je ietwat meer vrijheid had en meer dingen kon wijzigen."
"Het zal geen verrassing zijn als ik hier vertel dat de nieuwe bolide een evolutie zal zijn van de huidige wagen. Het zou onnozel zijn om dit concept weg te gooien, maar tegelijkertijd moeten we wel progressie boeken. We moeten rondetijd weten te vinden. De concurrentie zit ons op de hielen en als zij een stap zetten, moeten wij een grotere stap zetten."
"In de RB20 zullen we de lessen die we van de huidige bolide hebben geleerd terugkomen, net als de goede aspecten. Dan zullen we in Bahrein volgend jaar wel zien of we het goed genoeg hebben gedaan", aldus het technische Red Bull-kopstuk.
Ook interessant:
Verstappen gaat all in voor GP Las Vegas
Maakt Verstappen zijn eigen geluk daar waar normaal toeval over het winst of verlies bepaalt? We gaan het zien, maar misschien kunnen de heren Tom Coronel, Ruud Dimmers alvast een voorzet geven?
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!