Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Red Bull geeft experimenten met auto Verstappen toe

Max Verstappen kende een enorm wisselvallig weekend in Brazilië. Na twee problematische dagen, vrijdag en zaterdag, wist de viervoudig wereldkampioen op zondag van de pitstraat naar het podium te rijden. Helmut Marko geeft in zijn column toe dat het team geëxperimenteerd heeft met twee verschillende vloeren.

Verstappen Brazil race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De derde plaats van Max Verstappen kwam, gezien de problemen eerder in het weekend, als een behoorlijke verrassing. De Nederlander had het hele weekend moeite met de balans van de auto en het vinden van grip in de banden. In de sprintkwalificatie kwam hij niet verder dan P6, gevolgd door P4 in de sprintrace.

Het team paste de afstelling van de wagen aan, in de hoop meer snelheid te vinden. Maar de aanpassingen werkten averechts, waardoor Verstappen in de kwalificatie niet verder kwam dan een zestiende plaats. Het team besloot vervolgens om opnieuw de aanpassingen te veranderen en om de krachtbron te vervangen. Een start vanuit de pitstraat was het gevolg. 

Nu had Red Bull Racing wel beet. Verstappen gaf aan dat de auto een stuk beter aanvoelde, en dat was ook te zien tijdens de race. De viervoudig wereldkampioen sneed als een warm mes door de spreekwoordelijke boter en haalde na een late inhaalactie op George Russell de derde plaats binnen. Zo kwam er toch nog een positief einde aan het raceweekend van Verstappen, ook al lijkt de wereldtitel langzaamaan buiten bereik te zijn geraakt.

Helmut Marko onthult nu in zijn column voor Speedweek dat het team van alles geprobeerd heeft om de auto in de best mogelijke staat te krijgen. "We hebben in Brazilië met twee verschillende vloeren geëxperimenteerd. Tijdens de kwalificatie vielen we buiten het 'venster' waarin de auto en de banden goed werkten. We weten niet precies waarom dat gebeurde."

Structurele uitdaging voor Red Bull

Het is niet de eerste keer dit seizoen dat de RB21 moeilijk af te stellen valt. Marko geeft wederom aan waar het grootste probleem van de huidige auto ligt: "De wagen heeft zo'n klein werkvenster, dat zelfs de kleinste veranderingen een groot effect hebben. Denk bijvoorbeeld aan een verschil in rijhoogte van een halve millimeter of een verandering in de baantemperatuur van een paar graden."

"We zijn niet de enigen met dit probleem: Mercedes worstelde er dit jaar regelmatig mee, net als Ferrari."

Er was dus ook een sterk gevoel van opluchting binnen het team, toen tijdens de race bleek dat Verstappen eindelijk de snelheid had waar het hele weekend al naar gezocht werd: "Gelukkig zijn we erin geslaagd het voor de race op te lossen. En dat is voor mij van het grootste belang, samen met de wederopstanding van het team na een echt moeilijke periode voor de zomerstop."

Praat mee!

x
Breaking Audi toont eerste 2026 Formule 1-bolide