Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull geeft toe: nieuwste update afgekeken bij ander F1-team

Red Bull is weliswaar met afstand het snelste team, het betekent niet dat ze niet om zich heen kijken in de paddock.

Paul Monaghan, Chief Engineer van Red Bull, vertelt hoe Williams, het team met een van de langzaamste bolides, Adrian Newey en consorten heeft geïnspireerd om een bepaalde update te introduceren. Chief Technical Officer Newey is vaak te zien op de F1-grid, samen met zijn kladblok, waar hij notities maakt terwijl hij andere F1-bolides inspecteert. En zo nu en dan zorgt dat ook voor een verandering aan de Red Bull RB19. Toen Red Bull haar formulier met uitleg over haar nieuwste updates in Spanje inleverde, gaf men al toe "inspiratie op te hebben gedaan bij de concurrentie". Het ging om de update aan de diffuser, waarbij men voor een bochtiger profiel heeft gekozen in de twee bovenhoeken van de diffuser. Het zou volgens het team van Max Verstappen en Sergio Perez zorgen voor iets meer downforce. Op de onderstaande foto hebben we de updates verhelderd.

Williams

Toen RacingNews365 en haar fotograaf op vrijdagochtend in Spanje tijdens het gebruikelijke foto-moment de nieuwe updates van Red Bull op de gevoelige plaat probeerde te leggen, stond er heel toevallig wat Red Bull-personeel opgesteld rond de achterkant van de wagen, om het de fotografen op die manier zo moeilijk mogelijk te maken, zoals hieronder is te zien. Op zondagochtend moest Red Bull haar bolide opnieuw aan het journaille tonen tijdens de 'show-and-tell'-sessie. Monaghan mocht tekst en uitleg geven en vragen beantwoorden over de RB19. Natuurlijk werd hij gevraagd naar de update die geïnspireerd werd door 'de concurrent'. Opvallend genoeg was het Williams, het team dat één WK-punt heeft ten opzichte van de 287 voor Red Bull, dat de inspiratie vormde. Monaghan verklaart. "Je mag er niet van uit gaan dat je op alle verschillende vlakken de beste oplossing in huis hebt als je jouw auto voor het eerst op het asfalt zet." "Onze valuta is rondetijd en dit specifieke design hebben we vorig jaar al op de grid gezien: Williams maakte er al heel snel gebruik van en wat andere teams volgden. Het onderdeel zit ver aan de achterkant van de vloer, dus het heeft niet de meeste invloed. Het helpt een beetje. We bevonden ons in een positie waarbij het mogelijk was om het te introduceren, dus dat hebben we gedaan", aldus de Brit.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje