Red Bull is na een dominante seizoenstart het initiatief kwijt in de Formule 1. McLaren nam recent de leiding in het constructeurskampioenschap over, terwijl Max Verstappen alle zeilen bij moet zetten om Lando Norris van zich af te houden. De Nederlander zal in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op zijn vriend en rivaal.
Het maakt dat Red Bull in Austin nog een grote update meeneemt, maar op de achtergrond is het team al druk bezig met de voorbereidingen op 2025 én 2026. De reglementen gaan binnenkort flink op de schop en Red Bull bouwt voor het eerst een eigen motor. Christian Horner geeft eerst een update over de stand van zaken voor 2025. Eén ding is zeker: Red Bull gaat geen drastische veranderingen doorvoeren aan de nieuwe auto van Verstappen.
"In de Formule 1 ben je altijd aan het jongleren, je moet je beste beentje voor zetten", zo wordt Horner geciteerd door Motorsport-Total. "Tweeënhalve maand is lange termijn in deze sport, dus wat je dit jaar leert, is ook relevant voor volgend jaar. De auto van volgend jaar (de RB21, red.) zal een evolutie zijn. Er zijn veel onderdelen van de auto van vorig jaar meegenomen naar 2024, want het heeft geen zin om iets te veranderen door de werking van de budget cap, ténzij je een aanzienlijke verbetering in prestaties ziet."
Anderen bekeken ook:
2026
Horner blikt ook vooruit op 2026, maar lijkt de verwachtingen een beetje te temperen. Red Bull staat namelijk voor een flinke uitdaging met de bouw van een eigen motor. "Dat is verreweg onze grootste uitdaging. We begonnen, rekruteerden 600 mensen, bouwden een fabriek, introduceerden het proces en brachten een groep mensen samen die qua chassis succesvol samenwerkten binnen de Red Bull-cultuur. Natuurlijk zijn er veel mensen afkomstig van andere teams, concurrenten en leveranciers in de Formule 1. Het is een enorme onderneming om 600 mensen aan te trekken en alles op koers te krijgen om in 2026 aan twee teams motoren te leveren."
Red Bull levert namelijk ook motoren aan Visa Cash App RB en heeft veel aan Ford, zo vertelt Horner. "We hebben ook het voordeel dat we met Ford een geweldige partner hebben. De relatie werkt heel goed. Op korte termijn zal het (project red.) pijnlijk zijn, maar op de lange termijn is het een voordeel om alles onder één dak te hebben, mét engineers en technici. Dat hebben we al gezien met de integratie van de motor in de 2026-auto."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!