Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Red Bull geen voorstander van nieuwe, atypische Formule 1-regel

De Formule 1 baarde gisteravond opzien met de introductie van een opvallende nieuwe regel in de Formule 1. De slechtst scorende teams zullen in de toekomst meer in de windtunnel en aan Research and Development mogen werken dan de topteams. Red Bull-teambaas Christian Horner denkt er het zijne van.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Christian Horner heeft namens Red Bull overigens niet tegen dat idee gestemd tijdens een videoconferentie tussen de Formule 1-teams, de FIA en de FOM: "Red Bull wil bij het opstellen van nieuwe regels graag naar het totaalplaatje blijven kijken", zo wordt hij geciteerd door The Race.

Het idee is dat het aantal uren dat in de windtunnel en aan Research and Development (R&D) mag worden besteed, wordt vastgesteld op een x-aantal uren. De constructeurskampioen mag slechts 90% van dat quotum gebruiken, het slechtste en eventuele nieuwe teams liefst 112,5%. In de toekomst verschuiven die aantallen naar respectievelijk 70- en 115%.

Het is een grote stap bij de traditionele filosofie van de Formule 1 vandaan. Vrije ontwikkeling en innovatie was altijd een groot goed, maar op deze manier wordt dat tot op zekere hoogte aan banden gelegd: "Red Bull is geen fan van dit soort racen met een handicap", aldus Horner. "Gelukkig is die aerodynamische ontwikkeling niet volledig beperkt, maar we gaan zien hoe het uitpakt. Het is zoals het is."

Volgens de Red Bull-teambaas zit er ook een vreemd soort tegenstrijdigheid verpakt in de nieuwe regels: "Ironisch genoeg moedig je de kleine teams nu aan om juist méér uit te geven aan R&D dan de topteams."

Hoewel de kleinere teams op papier nu een extra boost lijken te krijgen, gelooft Horner niet per se dat dat een enorme verschuiving van de performances van de teams teweeg zal brengen: "Uiteindelijk komen de beste teams altijd weer bovendrijven, maar het wordt dus interessant om te zien hoe alles uitpakt."

13 reacties