Christian Horner heeft namens Red Bull overigens niet tegen dat idee gestemd tijdens een videoconferentie tussen de Formule 1-teams, de FIA en de FOM: "Red Bull wil bij het opstellen van nieuwe regels graag naar het totaalplaatje blijven kijken", zo wordt hij geciteerd door The Race . Het idee is dat het aantal uren dat in de windtunnel en aan Research and Development (R&D) mag worden besteed, wordt vastgesteld op een x-aantal uren. De constructeurskampioen mag slechts 90% van dat quotum gebruiken, het slechtste en eventuele nieuwe teams liefst 112,5%. In de toekomst verschuiven die aantallen naar respectievelijk 70- en 115%. Het is een grote stap bij de traditionele filosofie van de Formule 1 vandaan. Vrije ontwikkeling en innovatie was altijd een groot goed, maar op deze manier wordt dat tot op zekere hoogte aan banden gelegd: "Red Bull is geen fan van dit soort racen met een handicap", aldus Horner. "Gelukkig is die aerodynamische ontwikkeling niet volledig beperkt, maar we gaan zien hoe het uitpakt. Het is zoals het is." Volgens de Red Bull-teambaas zit er ook een vreemd soort tegenstrijdigheid verpakt in de nieuwe regels: "Ironisch genoeg moedig je de kleine teams nu aan om juist méér uit te geven aan R&D dan de topteams." Hoewel de kleinere teams op papier nu een extra boost lijken te krijgen, gelooft Horner niet per se dat dat een enorme verschuiving van de performances van de teams teweeg zal brengen: "Uiteindelijk komen de beste teams altijd weer bovendrijven, maar het wordt dus interessant om te zien hoe alles uitpakt."
Meest gelezen