Yuki Tsunoda mag om meerdere redenen 'de nieuwe Max Verstappen' worden genoemd. Natuurlijk, hij moet het nog maar net zo ver weten te schoppen als de Nederlander, maar er zijn duidelijke overeenkomsten. Tsunoda wordt geroemd om zijn pure snelheid, maar wordt ook geroemd (en misschien een beetje gevreesd) om zijn agressieve rijstijl. Hetzelfde gold ruim zeven jaar geleden voor Verstappen. Het is ook voor het eerst sinds Verstappen dat Red Bull en diens juniorenprogramma er zo snel werk van maakten een coureur naar de Formule 1 te halen. 2019 was immers pas het eerste jaar van de samenwerking tussen Tsunoda en Red Bull. Een jaartje FIA Formule 3, een jaartje Formule 2 en nu als het goed is meerdere jaren Formule 1. Zelfs met Pierre Gasly wilde Red Bull de zaken langer aankijken. Echter, het had maar heel weinig gescheeld of Tsunoda had komend seizoen niet op de Formule 1-grid gestaan. Het had maar heel weinig gescheeld of we hadden zelfs nooit van hem gehoord en Red Bull evengoed niet. Voor dat Red Bull hem oppikte, was hij namelijk al Honda-junior, een plekje dat hij naar eigen zeggen niet helemaal had verdiend, afgaande op de shootout niet in ieder geval. Hij spreekt op de website van AlphaTauri over het slechtste moment in zijn carrière. "Dat moment kwam in 2016 toen ik derde werd in een evaluatietest van Honda. Normaal gesproken neemt Honda de snelste twee coureurs om die in de Formule 4 te plaatsen. Ik had al met mijn vader besproken dat als ik er niet bij zou zitten, ik het racen op zou geven." Dus dat was dat. Echter: "Diegene die de knoop door moest hakken was voormalig Formule 1-coureur Satoru Nakajima. Hij stond ergens aan de buitenkant van een chicane en hij beval mij toch aan bij Honda. Dat is waarom ik voor Honda Formule 4 mocht gaan rijden. Dat was dankzij Nakajima." En de rest is geschiedenis.
Meest gelezen