Dat het coronacrisis ook in de Formule 1-wereld voorlopig het onderwerp van gesprek blijft, is duidelijk. Door het heersende virus zagen de Formule 1-bazen zich al genoodzaakt om verschillende maatregelen door te voeren. Zo werden er al tien Grands Prix uitgesteld en / of afgelast, wat een grote financiële strop voor de vooral kleinere Formule 1-teams is. Mede om die reden is ervoor gekozen om de ingrijpende regelveranderingen van 2021 door te schuiven naar 2022, maar dat leek niet genoeg te zijn om financiële malaise te voorkomen. Het budgetplafond werd vervolgens verlaagd, en de discussie voor een verdere verlaging is momenteel in volle gang. Red Bull-teambaas Christian Horner ziet echter vooral heil in een andere manier van kostenverlaging voor de kleinere teams. "Het is nu tijd om gewaagde beslissingen te nemen", zo begint de Britse teambaas zijn uitleg tegenover Autosport . "Nu is het moment om de stier bij de horens te vatten en voor verandering te zorgen. Als ik aan het hoofd van een kleiner Formule 1-team zou staan, dan zou de beste manier om op een zuinige manier competitief te worden het kopen van een Formule 1-auto zijn." Tekst gaat verder onder de afbeelding
"In plaats van het reverse engineren en het kopiëren van de auto van het team dat onderdelen aan ze levert, waarom zouden de kleine teams niet gewoon een F1-wagen kopen aan het einde van het seizoen? Als je een Mercedes, Red Bull of Ferrari kan kopen in Abu Dhabi, waarom ook niet? "Op die manier kunnen ze nog steeds opereren als raceteams en hoeven ze geen dure research en development uit te voeren. "Het is de snelste en goedkoopste weg om competitief te worden. Bovendien kunnen de kleine teams als alles op zijn plek valt ook races winnen. Dat hebben we bewezen in 2008, toen Sebastian Vettel namens Toro Rosso de Grand Prix van Italië won, in een auto die in feite ook een klantenauto was." Het plan van de Red Bull-voorman, dat hij al eerder een keer opperde, werd niet overal in de Formule 1-wereld even enthousiast ontvangen, maar volgens Horner moet het gewoon kunnen: "Er heerst veel paranoia over wat je in zo'n geval als constructeur allemaal op moet geven, maar in andere vormen van motorsport, bijvoorbeeld in de MotoGP, werkt het ook gewoon", aldus de Brit.
Meest gelezen