In gesprek met RacingNews365 laat Giancarlo Minardi, meer dan twintig jaar teambaas en eigenaar van het gelijknamige Minardi-team, weten optimistisch gestemd te zijn over de toekomst van Red Bull Racing: "In 2022 zien de regels er in de Formule 1 er totaal anders uit en dus moet alle teams veel aan de bolides gaan wijzigen. Daarom ben ik ervan overtuigd dat Red Bull al een plan heeft klaar liggen over hoe men verder zal gaan zonder Honda. 2022 is nu namelijk al begonnen, je moet nu al weten met welke motor je in 2022 gaat rijden. Je kunt namelijk niet zomaar even een power-unit in een bolide gooien en gaan racen. Alles moet precies op elkaar afgestemd zijn en dat weet men bij Red Bull maar al te goed." Gevraagd naar de nieuwe krachtbron van Red Bull, zet de voormalig teameigenaar in op een Mercedes-motor voor het team van Max Verstappen: "Zonder er met mensen over gesproken te hebben, denk ik dat Mercedes na 2021 verder gaat als motorleverancier in de Formule 1. Mijn vermoeden is dat de Duitsers niet verder gaan met het team en zich volledig gaan focussen op het leveren van motoren. Als men dat ook daadwerkelijk gaat doen, dan denk ik dat de kans vrij groot is dat Red Bull verder zal gaan met Mercedes-motoren in 2022. Zij hebben namelijk de beste power-unit van het veld, dus het lijkt me logisch dat Red Bull daarmee zou willen racen." "Andere opties lijkt het team ook niet echt te hebben", vervolgt Minardi. "Ik bedoel, gezien de vervelende breuk tussen Renault en Red Bull zie ik die twee partijen niet snel weer samengaan. Daarnaast lijkt ook Ferrari geen optie te zijn voor de Oostenrijkers, omdat de Italianen hun motor nog niet op orde hebben. Daardoor blijft Mercedes over, maar dan zullen de Duitsers hun team moet verkopen. Anders wordt het natuurlijk een lastig verhaal." Minardi laat weten teleurgesteld te zijn over het vertrek van Honda, maar is tegelijkertijd van mening dat de Japanners altijd hun afspraken zijn nagekomen. "Honda heeft enkele jaren geleden aangegeven, dat ze tot en met 2021 actief zouden blijven in de Formule 1. Die afspraak zijn ze volledig nagekomen, het is alleen dat iedereen had verwacht dat ze wel langer zouden blijven. Het is ook jammer voor de Formule 1, dat Honda de sport verlaat. Hopelijk zullen niet nog meer partijen de sport verlaten." "Het nieuwe Concorde Agreement zorgt er in mijn ogen echter wel voor dat het eenvoudiger wordt voor teams om de sport te verlaten. Ieder jaar mag men nu zonder consequenties de sport verlaten en dat is volgens mij geen goede clausule. De nieuw te installeren Formule 1-baas, Stefano Domenicali, gaat dan ook een lastige tijd tegemoet. Het zal een intensieve periode voor hem worden." Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen