Hoe ver mag je als team gaan in het kopiëren van een andere auto? Het is de hamvraag dit weekend op Silverstone nadat Racing Point een straf ontving voor het gebruiken van Mercedes' brake ducts. Volgens het team van Lawrence Stroll ging het niet om een Mercedes-onderdeel, maar om een afgeleide variant daarvan. De stewards waren onverbiddelijk: een boete van $ 400.000 en het inleveren van 15 WK-punten. "Het is een groot dossier en we moeten dit nog helemaal doorspitten. Het draait om het grotere plaatje, of je een Formule 1-auto mag kopiëren of niet", legt Horner bij SkySports uit. "Dit is veel groter dan alleen een brake duct." "Als dit mag dan opent dit mogelijkheden en waarom zouden we dan niet hetzelfde doen met AlphaTauri volgend jaar? Het vraagstuk is dus veel groter en we moeten helder krijgen wat geoorloofd is en wat niet." Horner sprak zich recent al uit voor klantenauto's in de Formule 1, maar dit kan alleen onder strikte voorwaarden legt hij uit. "Als we klantenauto's willen dan moeten we dit hardop uitspreken richting elkaar en het openbaar maken, waarbij iedereen een auto kan kopen. Maar dan zijn die teams geen constructeurs meer en moeten ze ook geen tijd meer krijgen in de windtunnel of profiteren van de financiële voordelen die voor constructeurs gelden. We laten de reglementen nu toetsen door verschillende advocaten om ze te begrijpen." "Ik hoorde dat Renault in beroep wil gaan tegen de uitspraak omdat ze de straf niet hoog genoeg vinden. Dat proces volgen we met veel belangstelling." "Klantenauto's zijn voor de kleinere teams de beste manier om snel competitief te zijn. Maar het moet duidelijk zijn of het mag of niet. Als je een klantenteam bent kan je daarop ook je organisatie aanpassen. Je hebt veel minder overheadkosten en geen design of R&D kosten. Dit houdt in dat dit ook opgenomen moet worden in het concorde agreement als het aankomt op het verdelen van opbrengsten voor de teams." "Het is een fundamenteel vraagstuk voor de Formule 1 en de toekomst van de sport", aldus Horner.
Meest gelezen