Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull heeft zware kluif aan Ferrari in jacht op grote regelverandering

Red Bull wil maar al te graag dat de ontwikkeling van de motoren wordt stilgelegd op het moment dat Honda de sport verlaat, maar het is nog maar zeer de vraag of Ferrari warm wordt van dat idee. Het heeft er alle schijn van dat het niet bovenaan het wensenlijstje van de Italianen staat.

Als Honda aan het einde van 2021 de Formule 1-deur achter zich dicht doet, moet Red Bull het zonder de Japanners zien te redden. Een overstap naar een andere motor en dus een rol als klantenteam ziet de Oostenrijkse renstal absoluut niet zitten, waardoor de enige reële optie is om zelf door te gaan met de Honda-motor, die in dat geval zou worden overgekocht. Maar, de krachtbron verder ontwikkelen, daar ziet Red Bull geen heil in. De kosten die daar mee gepaard gaan, zorgen voor hoofdpijn bij het team van Max Verstappen, waardoor er ingezet wordt op een andere oplossing: het bevriezen van de ontwikkeling van alle motoren vanaf 2022. Deze maandag werd er vergaderd in Portugal over het motorendilemma. Het vertrek van Honda heeft niet alleen Red Bull, maar de gehele sport wakker geschud. Moet de intrede van de volgende motorformule naar voren worden gehaald? Hoe ziet de toekomst van de sport eruit als het aankomt op de krachtbronnen? Het zijn vragen die centraal stonden tijdens de o zo belangrijke vergadering nabij Portimao. Er werd in Portugal ook gesproken over het bevriezen van de motorontwikkeling. Mercedes gaf eerder al aan dat het niet onwelwillend tegenover zo'n bevriezing zou staan, maar logischerwijs wordt Ferrari er niet warm van. De Italiaanse krachtbron loopt ver achter op die van de concurrenten, waardoor een bevriezing mogelijk jarenlang een nadeel op zal leveren. Teambaas Mattia Binotto bevestigt zondag na de Portugese Grand Prix ten overstaan van onder meer RacingNews365 dat die kwestie voor hen geen prioriteit heeft tijdens de gesprekken. Gevraagd naar het idee van Red Bull is de Italiaan duidelijk. "De motorkwestie is inderdaad een van de belangrijke onderwerpen tijdens de vergadering op maandag. Geen idee of daar veel over zal worden gesproken", zo blikt hij op zondag vooruit op de belangrijke meeting daags na de race op Portimao. Tegelijkertijd zwakt hij het belang van de bevriezing der motoren af. "Voordat we het over een eventuele bevriezing van de motoren zullen hebben, is het belangrijker dat we het over 2026 hebben", zo doelt Binotto op het jaar waarin de nieuwste motorformule haar intrede zou moeten doen. "We moeten het hebben over de nieuwe motor, het nieuwe format, het kostenplaatje en de technologie erachter." "Dat heeft voor Ferrari de prioriteit, het bevriezen van de motoren komt pas daarna", aldus Binotto. De kans bestaat zeker dat Ferrari uiteindelijk wel akkoord wil gaan met het idee van Red Bull, maar ongetwijfeld zal daar iets tegenover moeten staan, zoals een extra motorenupdate voor Ferrari of een ander voordeeltje. Tijdens de vergadering is er op maandag nog geen definitieve beslissing gemaakt, maar het is duidelijk dat de kwestie veel voeten in de aarde zal hebben. Met medewerking van Dieter Rencken . De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi