Net als vele autofabrikanten heeft ook Honda haar eigen ontwikkelingsprogramma waarin jonge, veelbelovende coureurs worden klaargestoomd voor een grootse carrière in de autosport. Sinds haar terugkeer als motorleverancier in de Formule 1, in 2015, heeft Japanse autofabrikant de vurige wens om weer een Japanse coureur in de koningsklasse van de autosport te mogen verwelkomen. Vooralsnog is het gebleven bij een eenmalige verschijning van Naoki Yamamoto, die afgelopen seizoen tijdens de Grand Prix van Japan namens Toro Rosso mocht opdraven voor de eerste vrije training. In de opstapklasse naar de Formule 1, de Formule 2, mochten de afgelopen jaren al meerdere Honda-protegés hun opwachting maken, waarvan Nobuharu Matsushita tot nu toe het beste voor de dag kwam. Vanaf komend seizoen rijdt er een nieuwe veelbelovende Japanner in de opstapklasse, namelijk Yuki Tsunoda, afgelopen seizoen in de Formule 3 blijkbaar genoeg indruk heeft gemaakt op Honda om hem een stoeltje te gunnen in de kweekvijver der Formule 1. Het verschil met de vorige Japanners in de Formule 2, is dat Tsunoda behalve door Honda ook wordt gesteund door Red Bull Nadat de Japanner in 2018 het Japanse Formule 4-kampioenschap op zijn naam wist te schrijven, gaf hij dat mooie seizoen een vervolg door in 2019 één Formule 3-race te winnen en in totaal drie keer op het podium te finishen, goed genoeg voor een negende plaats in het kampioenschap. De 19-jarige coureur zal komend seizoen in de Formule 2 uitkomen voor het Carlin-team. Mogelijk zien Red Bull en Honda in Tsunoda de persoon om in 2021 naar Toro Rosso te verhuizen.
Meest gelezen