Het hele jaar wordt er al veel gezegd en geschreven over de stappen die men met Honda maakt op zowel het gebied van de betrouwbaarheid als de performance. Vroeg in het seizoen wilde men zeker weten dat de motoren heel zouden blijven en dus werd er vooral naar de betrouwbaarheid gekeken. Toen de betrouwbaarheid op orde leek te zijn werd en meer er meer gekeken naar hoe er zoveel mogelijk pk's uit het blok gewrongen konden worden. Inmiddels is men door dat hoge ontwikkeltempo uitgekomen bij de Spec 4-motor, die in Monza voor het eerst onder de kap ligt bij alle vier de Honda-aangedreven bolides. Opnieuw worden er stappen verwacht, Helmut Marko gaf in gesprek met RacingNews365 reeds aan dat de Spec 4-motor onder andere een een echte party modus met zich meebrengt. Wat dat betreft pakt Honda op het goede moment uit. De afgelopen Grand Prix van België liet immers zien dat er nog altijd een duidelijke kloof is tussen in ieder geval Ferrari en Honda en in mindere mate ook tussen Honda en Mercedes. Nu gaan we zien waar Honda écht staat ten opzichte van die 'grote jongens'. Immers, op Monza is er geen ruimte voor compromissen in de afstelling. Een tekort aan topsnelheid kan niet worden geweten aan bijvoorbeeld een hogere downforce-configuratie, want daar kom je op de 'Temple of Speed' niet mee weg. Alle teams zullen met nagenoeg dezelfde low downforce -configuratie rijden, waardoor de motor bij uitstek de tool is om het verschil mee te maken. Honda zelf blaast (terecht) niet al te hoog van de toren als het rept over de nieuwe Spec 4-motor. "De motor presteerde op Spa-Francorchamps (daar werd de motor uitgeprobeerd door Alexander Albon en Daniil Kvyat, red.) naar verwachting en we hebben veel data verzameld waar we mee vooruit kunnen. De concurrentie wacht echter niet op ons, dus hoewel ik hoop dat we het gat met name in de kwalificaties kunnen dichten, weten we ook dat dat niet makkelijk zal zijn." Red Bull gaat ondertussen door met het bewieroken van niet alleen de motor zelf, maar ook van de mannen die ervoor verantwoordelijk zijn. Horner spreekt zich lovend uit over 'de vrienden van Honda' en eerlijk is eerlijk, ook als de Spec 4-motor het gaat Ferrari en Mercedes niet significant weet te dichten, is er geen man overboord. De relatie tussen Red Bull en Honda die is opgebouwd tot sterke eenheid kan, zeker na de twee overwinningen van Max Verstappen, tegen een stootje. Overigens krijgt Max Verstappen alleen in de kwalificatie een kans zich direct te meten met Ferrari en Mercedes, aangezien hij zich in de race een weg naar voren moet zien te banen. Gridstraffen werpen hem ver terug op grid en op het moment dat hij op de vijfde plaats aankomt, zullen de heren Hamilton, Bottas, Vettel en Leclerc naar alle waarschijnlijkheid al lang aan de horizon zijn verdwenen. Beluister hieronder de allereerste RacingNews365-podcast.
Meest gelezen