Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull hult zich in nevelen over upgrades: "Alleen Verstappen heeft ze"

Het team van Red Bull voerde in de afgelopen GP-weekenden diverse upgrades door aan de RB15. In Oostenrijk rijdt Max Verstappen met een gewijzigde RB15, waarover de Nederlander te spreken is. Maar wat er nieuw is? Dat mag je zelf uitzoeken!

'Ineens' stond Max Verstappen op een derde positie na afloop van de kwalificatie. Geheel tot verrassing van iedereen binnen het team, dat op een vijfde plaats rekende. Natuurlijk, Verstappen kreeg een plek cadeau dankzij technisch malheur van Sebastian Vettel en profiteerde van een mislukte kwalificatie van Valtteri Bottas. Een derde plaats die zelfs nog een tweede startplaats werd door een gridstraf van Lewis Hamilton. Het zat Red Bull flink mee tijdens de kwalificatie voor haar thuisrace op de Red Bull Ring. Los van wat fortuin was Verstappen het gehele weekend erg positief over de balans van zijn RB15. De voorkant voelde stabieler en de set-up was goed. Het team hulde zich echter in nevelen over de upgrades. Zichtbaar is dat Verstappen met een gewijzigde voorvleugel rijdt, met andere endplates en kleine wijzigingen aan de vleugelelementen. Het is echter niet de enige upgrade, zo liet ontwerper Adrian Newey weten. De Brit daagde geïnteresseerden uit om de RB15 onder de loep te nemen, dan zouden ze de (marginale) upgrades zien. Het team bevestigde dat alleen de Nederlander met deze upgrades rijdt.

Een zwaluw maakt nog geen zomer

De tweede startpositie van Verstappen voor de Oostenrijkse Grand Prix is natuurlijk prachtig, maar de problemen van Red Bull zijn niet ineens in één week tijd opgelost. De coureur sprak over details die het verschil maakten en zorgden voor wat meer grip. Grip is het toverwoord anno 2019. Iedere coureur wil meer grip, uit zijn banden of door meer downforce. Red Bull heeft in de afgelopen drie Grands Prix diverse upgrades toegepast, waaronder wijzigingen aan de neus, voorvleugel, diffuser, bodemplaat en spiegels. Upgrades die bij het grote publiek niet opvallen, maar desalniettemin zeer belangrijk zijn. De RB15 begint langzaam aan een completere auto te worden, maar was nooit een slechte bolide. Al vanaf de seizoensstart is er slechts één team sterker in de bochten: Mercedes. Het is voornamelijk op motorisch vlak dat het team fors tekort komt. Honda komt een 60 pk tekort ten opzichte van Ferrari en ongeveer 40 ten opzichte van Mercedes. Dat zorgt ervoor dat Red Bull soms ongewild een compromis moet sluiten. Teveel downforce zorgt voor extra tijdverlies op de rechte stukken. Minder vleugel komt de snelheid op het rechte stuk ten goede, maar zorgt ervoor dat de RB15 aanzienlijk minder stabiel is in de bochten, wat daar tot tijdverlies leidt. Los van hoe de race zondag verloopt, waar Verstappen mogelijk kan profiteren van zijn bandenstrategie, zal de volgende race op het circuit van Silverstone een goed beeld geven over de sterke en zwakke punten van de RB15. Dat Red Bull aan de weg timmert staat buiten kijf, het moet alleen hopen dat Honda echt op stoom weet te komen. Zonder die benodigde Japanse paardenkrachten blijft Red Bull frequent het derde team en kijkt het uit naar banen als Hongarije en Singapore.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"