Red Bull kende meerdere matige races in 2024, maar vooral het weekend in Monza stak er met kop en schouders bovenuit. De balans was niet om over naar huis te schrijven en achteraf bleek, net zoals tijdens de race in Las Vegas, dat Red Bull geen aparte vleugel voor low downforce-circuits had.
Max Verstappen sprak zich daar na de kwalificatie in Las Vegas over uit. "Het heeft met de budgetcap te maken, anders hadden we het allemaal (meerdere soorten achtervleugels, red.) gedaan. We hebben andere prioriteiten gesteld en nu moeten we misschien evalueren of dat wel altijd zo moet zijn. Want uiteindelijk geef je toch gratis rondetijd weg in minimaal twee raceweekenden per jaar."
"Je geeft twee weekenden eigenlijk een beetje uit handen. Als je zoals vorig jaar een stuk sneller bent, dan maakt dat natuurlijk wat minder uit. Nu zijn we natuurlijk niet snel genoeg, dus dan telt alles. Het is misschien wel zonde om twee weekenden zo weg te geven."
Anderen bekeken ook:
'Waarom zou je die dan nemen?'
Technisch directeur Pierre Waché reageert op de Red Bull-keuze om geen speciale vleugel te ontwikkelen. "Het heeft met het budgetplafond te maken, maar ook met wat je vindt. Het is niet zo dat iets slechter is, puur doordat je een andere vorm hebt dan andere teams", zo vertelt de Fransman bij Motorsport.com. Als er vervolgens wordt gesteld dat het ontwerp van de Red Bull RB20 toch niet helemaal bij de circuits in Monza en Las Vegas paste, geeft de technisch directeur de volgende reactie.
"Dat kan zijn, maar als je daar een enorm balansprobleem had, dan weet ik niet of die achtervleugel het grootste probleem was. We zullen ernaar kijken, wat we voor volgend seizoen doen en of we iets beters kunnen vinden. Ik verwerp zijn commentaar dat we niet genoeg hebben gedaan zeker niet, maar dat betekent niet automatisch dat we een betere oplossing vinden."
"Er bestaat een verschil tussen zeggen 'anderen hebben dat en dat is beter' en open-minded zijn. Met dat laatste (open-minded zijn) ben ik het volledig eens. We moeten kijken wat de beste oplossing voor onze auto is. Maar als je wel een speciale vorm ontwikkelt en je daar nog steeds een tiende langzamer mee bent, waarom zou je die dan nemen?"
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!