Honda verlaat na volgend seizoen de sport. Red Bull wil echter doorgaan met de motoren van de Japanners. De Oostenrijkse renstal wil het intellectuele eigendom namelijk overkopen, zodat het zelf verder kan gaan met de krachtbronnen van Japanse makelij. Daarbij wil het team echter wel een ontwikkelingsstop voor de motoren, zodat ze zelf geen updates hoeven te ontwikkelen. Daarvoor hebben ze steun gezocht bij de andere motorleveranciers: Mercedes, Ferrari en Renault. De eerstgenoemde motorleverancier staat er niet onwelwillend tegenover, maar Ferrari liet eerder deze vrijdag optekenen dat het niets zag in het idee van Red Bull . Ook Renault keert zich nu tegen het idee van het team van Max Verstappen. Deze donderdag kwam teambaas Abiteboul tegenover Motorsport Total met een verklaring waarin hij zich namens Renault keerde tegen het idee. "Ik ben tegen het bevriezen van de motorontwikkeling", zo is hij stellig. "Als je mij dit zes maanden geleden had gevraagd, dan waren voor dit plan geweest", zegt hij opmerkelijk genoeg. Het waren echter Honda en Red Bull die zich destijds tegen het ongeveer zelfde idee keerden. "Toen hebben we ons ook meermaals ingezet voor een lager budgetplafond, om de kosten van het chassis te beperken. Tegelijkertijd streefden we naar minder kosten op motorisch vlak, waardoor we het bevriezen van de motorontwikkeling destijds wilden accepteren", zo blikt de Fransman terug. "Uitgerekend Red Bull Racing en Honda waren toen echter tegen en dat hebben we destijds maar geaccepteerd", aldus Abiteboul, wiens mening in de tussentijd dus 180 graden is gedraaid. Nu is de Franse renstal tegen het idee, terwijl Red Bull geen andere optie ziet. "Als je mij nu vraagt naar mijn mening, dan is die anders dan zes maanden geleden het geval was", erkent hij. "De intentie om te stoppen met de doorontwikkeling van de motor is er bij ons nu niet meer. Het kan erg belangrijk voor ons blijken te zijn, dus wij zullen het verzoek van Red Bull niet accepteren", aldus Abiteboul. Het is slechts nieuws voor Red Bull, dat nu twee motorleveranciers tegen zich heeft in de discussie. Ironisch genoeg zou het voor Renault kunnen betekenen dat ze vanaf 2022 motoren moeten gaan leveren aan Red Bull. De Formule 1-regels schrijven dat namelijk voor als het team van Verstappen en Albon geen alternatieve oplossing kan vinden. De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen