Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull investeert megabedrag in 'idiote' nieuwe F1-windtunnel

Over enkele jaren kan Red Bull een nieuwe windtunnel in gebruik gaan nemen. Max Verstappen en zijn teamgenoot zullen over twee à drie jaar de vruchten plukken van het nieuwe staaltje tech, maar Helmut Marko vindt het eigenlijk maar 'idioot' dat er op dit moment zoveel geld in het nieuwe project wordt gestopt.

Twee weken geleden kwam Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz te overlijden. De eigenaar van de Formule 1-teams Red Bull en AlphaTauri pompte door de jaren heen honderden miljoenen, zo niet miljarden in de twee Formule 1-teams. In gesprek met Auto, Motor und Sport vertelt Helmut Marko dat Mateschitz' overlijden wel betekent dat er het een en ander gaat veranderen bij de teams. "Er zal zeker wat gaan veranderen. Het was eerst namelijk de facto een autocratie, maar Red Bull Racing is het sterkste en meest efficiënte marketinginstrument dat Red Bull als merk heeft. In het verleden hebben we al zeer onafhankelijk gewerkt en waren wij de enigen die zich niet aan bepaalde bedrijfsregels moesten houden." "Deze autonomie genoten we met toestemming van de heer Mateschitz, maar het is inmiddels al uitgelekt dat het nieuwe Red Bull-management de Formule 1-activiteiten wil voortzetten. Dat willen ze ons net als nu met veel onafhankelijkheid laten doen."

Nieuwe windtunnel

Als een van zijn laatste wapenfeiten heeft Mateschitz echter nog groen licht gegeven voor de bouw van een gloednieuwe Red Bull-windtunnel. De huidige is namelijk verouderd en staat in Bedford, op zo'n 30 kilometer van de Red Bull-fabriek in Milton Keynes. Helmut Marko vindt het wel een beetje 'idioot' dat daar nu nog aan wordt begonnen, terwijl computersimulaties steeds belangrijker worden ten opzichte van het testwerk in de windtunnel. In de Formule 1 wordt op de achtergrond zelfs al gesproken over een verbod op windtunnels ergens in het komende decennium. Toch gaat de nieuwe windtunnel er komen en daar hangt een fors kostenplaatje aan. "Het probleem met onze windtunnel is dat het een naoorlogs product is, gebouwd door het Britse ministerie van defensie", legt Marko uit. "Deze is beschermd, mag niet gesloopt worden, is ongelooflijk lang en niet goed geïsoleerd. Daarom duurt het een tijd om de windtunnel op te warmen. Als het buiten koud is, dan duurt het nog veel langer", zucht hij. "Daarom bouwen we nu een nieuwe windtunnel op ons eigen terrein. Het is eigenlijk idioot, want de hele ontwikkeling gaat in de richting van CFD-simulaties. Dat gaat om nog eens vijftig miljoen! Het gebouw staat er al en de windtunnel zal daar naar toe verhuisd worden, maar het duurt nog wel een jaar of twee à drie voordat alles klaar is", aldus de Red Bull-adviseur.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal