Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull jubelt, maar Mercedes is spekkoper door engine freeze in F1

Red Bull vierde feest toen duidelijk werd dat de engine freeze per 2022 wordt ingevoerd in de Formule 1. Alle grote plannen met het oog op de toekomst kunnen nu in gang worden gezet. Ondertussen lacht ook Mercedes in haar vuistje.

Toen op donderdag unaniem werd ingestemd met een engine freeze in de Formule 1 zal iedereen gerelateerd aan Red Bull een enorme zucht van verlichting hebben geslaakt. Het team van Max Verstappen weet nu dat het in 2022 kan blijven rijden met Honda-motoren die in eigen beheer en onder een nieuwe naam worden onderhouden. De engine freeze maakt dat de concurrentie niet verder uit kan lopen qua motorontwikkeling, maar van een gelijk speelveld is geen sprake. Een zogeheten Balance of Performance (BOP)-regeling kwam er immers niet door. Een dergelijk systeem ziet er op toe dat de krachtsverhoudingen niet groter worden dan een vooraf bepaalde marge. Dat had bijvoorbeeld bereikt kunnen worden door het ene team meer benzinetoevoer toe te staan dan de beter presterende teams, met meer vermogen tot gevolg. Die regeling kwam er dus niet, en dat maakt dat Mercedes in haar vuistje zal lachen. Mercedes was eigenlijk altijd al vóór een engine freeze, maar fel tegen een BOP. Dat valt de kampioen ook niet kwalijk te nemen. Mercedes beschikt op dit moment immers over de beste motor van het veld en als men die positie middels een engine freeze kan handhaven, zeg je daar logischerwijs geen nee tegen. Om vervolgens de voorsprong waar je jaren voor hebt geïnvesteerd uit handen te geven, is daarentegen wel volkomen onlogisch en druist, zoals ze het zelf steeds formuleerden, 'in tegen het DNA van de Formule 1.' Natuurlijk zal Honda in 2021 nog even flink investeren in een goede motor voor Red Bull, maar Mercedes zal hetzelfde doen. De kans dat Mercedes aan het begin van 2022 nog altijd over de beste motor beschikt, is realistisch gezien zeer groot. Mercedes spint dus, net als Red Bull, garen bij deze nieuwe deal. Maar waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Ook Ferrari heeft ingestemd met het bevriezen van de motorontwikkeling. Dat betekent dat Ferrari óf heel veel vertrouwen heeft in de nieuwe motor, óf daadwerkelijk wil handelen in het grotere belang van de Formule 1 door 'het goede' te doen. Teambaas Mattia Binotto zei vorig jaar al dat laatste te willen doen, wat op het nodige hoongelach kon rekenen. En Renault? De motorfabrikant hoeft op papier niet ontevreden te zijn met de nieuwe constructie. De motor werd de afgelopen jaren steeds beter en ook dat team investeerde op valreep nog flink in een nieuwe motor. Als die opnieuw een stap voorwaarts betekent, hoeft ook de Franse constructeur niet te klagen over een engine freeze. Hoe de daadwerkelijke verhoudingen liggen als de engine freeze ingaat, weten we echter over een jaar pas zeker.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"