Ticktum is logischerwijs teleurgesteld, maar heeft begrip voor de situatie. “Natuurlijk, dit zijn nu eenmaal de regels”, vertelt de Red Bull-protégé in gesprek met Racingnews36 5 . De Formule 3-coureur, die in beeld is om Toro Rosso-coureur Brendon Hartley op termijn te vervangen, is bereid alles op alles te zetten om wél in aanmerking te komen voor een licentie. “Als dat betekent dat ik Formule 3-kampioen moet worden, dan ga ik daar natuurlijk vol voor”, spreekt Ticktum strijdvaardig. “De licentiepunten zijn er om een reden en de FIA heeft ze niet zomaar bedacht. Het is natuurlijk even iets lastiger voor een jongen als ik, die een jaar geschorst is geweest.” Het Britse talent moest vrijwel het gehele seizoen 2016 uitzitten na in de slotfase van 2015 betrokken te zijn geweest bij een vreemd incident. Om te voorkomen dat coureurs op jonge leeftijd voor de leeuwen worden gegooid, zoals Max Verstappen, die op zijn zeventiende al Formule 1-coureur was, heeft de FIA in 2015 een puntensysteem in het leven geroepen. Een rijder moet minstens veertig punten hebben verzameld om te mogen starten in een Grand Prix. Voor het testwerk zijn 25 punten benodigd. Hoeveel punten Macau-winnaar Ticktum precies heeft, weet hij zelf niet eens. “Volgens mij heb ik genoeg om, na het winnen van het F3-kampioenschap, in een F1-wagen te kunnen stappen. Ik ben er zelf in ieder geval klaar voor!” Dan Ticktum sprak uitgebreid met Racingnews365 over toekomstplannen, druk en zijn megaschorsing. Binnenkort wordt dit interview gepubliceerd, houd de site in de gaten!
Meest gelezen