Autocoureur Jan Lammers vindt de keuze van Red Bull voor Honda 'moedig', maar waakt voor teveel optimisme. "Honda kan echt progressie boeken, maar Red Bull toont zelf in Hongarije hoe gevaarlijk het is om te hoge verwachtingen te scheppen. Je kan daar als team echt aan onderdoor gaan, het kan verlammend werken. Iets wat McLaren ook ervaarde met Honda", vertelt Lammers in gesprek met Racingnews365. Na ruim tien seizoenen scheiden de wegen van Renault en Red Bull. Volgend jaar ligt er een Honda-motor achterin de RB15 van Max Verstappen. Teambaas Horner sprak al van een overbruggingsjaar, iets wat Lammers ook onderschrijft. "Het wisselen naar een andere motorleverancier is een lastig en complex iets. Vaak heb je daarbij diverse aanloopproblemen. Met simulatoren kan je tegenwoordig wel veel testen en de eerste problemen verhelpen, maar het blijft een complex proces." Een evenaring van alle problemen die McLaren en Honda kenden in de eerste jaren verwacht Lammers niet. "Mogelijk kan Red Bull wel profiteren van het vuile werk dat McLaren drie jaar lang opknapte. Mijn gevoel zegt dat McLaren te vroeg afscheid nam van Honda. Het ergste lijkt nu achter de rug te zijn qua problemen en juist op dat moment trokken zij de stekker uit hun gezamenlijke project." Voor Red Bull blijft het altijd een groot nadeel dat het geen fabrieksteam is. Het is altijd afhankelijk van een externe partij. Daarom verwacht Lammers ook dat Ferrari en Mercedes de dominante partijen blijven. "Voor Red Bull blijft het grote probleem dat Ferrari en Mercedes fabrieksteams zijn. Ze hebben alles zelf in huis, werken als één bedrijf. Red Bull blijft altijd afhankelijk van een andere partij en je zag bij Renault tot hoeveel frustratie dat kan leiden. Je kan een dijk van een auto bouwen, maar als jouw motorleverancier het niveau niet aankan ben je nergens." "Red Bull kan hun auto nooit zo ver fine-tunen als de fabrieksteams en dat is de sleutel tot succes. Voor Honda en Red Bull zal dit altijd een handicap blijven."
Meest gelezen