Vol vertrouwen in elkaar tekenden Max Verstappen en Red Bull aan het begin van dit jaar een nieuw contract. Het oude contract van de Nederlander liep aan het einde van het huidige kalenderjaar af, maar de twee partijen lieten er geen gras over groeien en ondertekenden nog ruim voor het begin van het nieuwe seizoen een nieuwe verbintenis. Algemeen bekend is dat er enkele clausules in het contract staan, waardoor Verstappen de renstal toch vroegtijdig gedag kan zeggen. De precieze inhoud van deze clausules zijn niet bij het publiek bekend, maar het is een publiek geheim dat er ook motorgerelateerde clausules in het contract van de Red Bull-coureur staan. Onder andere Helmut Marko en Christian Horner hebben dit al eens bevestigd. Er zijn een aantal mogelijkheden.
Verstappen kan Red Bull verlaten bij een niet competitieve motor
Mogelijk heeft Verstappen een clausule in zijn contract waarin staat dat de Nederlander zijn team gedag mag zeggen op het moment dat de motor niet competitief genoeg is. Dat zou betekenen dat Verstappen op ongeveer twee à drie tienden achterstand mag rijden van de concurrentie als het aankomt op motorvermogen. Mocht de achterstand op de motoren van de concurrentie groter worden, dan kan hij het schip verlaten, zo bevestigde Helmut Marko eerder dit jaar. Een andere term die Marko eerder gebruikte in gesprek met Motorsport Magazin was dat Red Bull over een 'competitieve' motor moet beschikken om Verstappen niet te verliezen. Dan is de vraag, wat is een competitieve motor? Waarschijnlijk gaat het ook in dat geval om de achterstand op de concurrentie.
Verstappen mag weg als Red Bull een klantenteam wordt
Een andere mogelijkheid is dat Verstappen weg kan bij Red Bull nu Honda ook weg gaat en de Oostenrijkse renstal in zee gaat met een motorleverancier die ook aan andere teams (en zichzelf) motoren levert. Kort gezegd, op het moment dat Red Bull een klantenteam wordt. Zowel als Red Bull in zee gaat met Mercedes, Ferrari of Renault zou Verstappen in dat geval weg kunnen gaan. Er bestaat mogelijk wel een maas in de wet waar Red Bull gebruik van kan maken om de Nederlander bij het team te houden. Wat nou als Red Bull bijvoorbeeld de Honda-motoren overkoopt en er zelf aan verder gaat werken? Dan is Red Bull namelijk geen klantenteam en kan het de Nederlander aan boord houden.
Wil Verstappen wel weg?
Ongetwijfeld zal Verstappen goed nadenken, maar tegelijkertijd is het nu nog te vroeg om al een knoop door te hakken. Ook volgend jaar is Honda de motorleverancier van Red Bull, dus rijdt de Nederlander zo goed als zeker voor het Oostenrijkse team. Na 2021 lijkt echter alles open te liggen. Zo zijn beide Mercedes-stoeltjes nog niet bezet. Lewis Hamilton verlengt naar verwachting binnenkort wel zijn contract, maar Valtteri Bottas krijgt elke keer slechts een contractverlenging van één jaar. Mocht Mercedes zich op de toekomst willen richten, en ze het aandurven om Verstappen en Hamilton in één team te zetten, dan kan Verstappen mogelijk over wandelen als de clausule in zijn contract dat toelaat. Maar, in 2022 zullen de regels flink op de schop gaan. De vraag is of het een verstandig idee is om dan een overstap te maken. De prestaties van 2021 en de jaren daarvoor geven namelijk niet per se garanties voor de prestaties van een team in de daaropvolgende jaren. Bovendien weet Verstappen hoe de ontwikkeling voor 2022 bij Red Bull verloopt en kan binnenshuis meekijken. Waar zien we Verstappen na 2021? Wordt ongetwijfeld vervolgd, maar voor nu zal de Nederlander het rustig aankijken en geen overhaast beslissingen maken. Alles over het onverwachte podium van Max Verstappen in Rusland, de bijzondere straf voor Lewis Hamilton en de 'winnende' Bottas bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder is te beluisteren.
Meest gelezen