Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull keihard geraakt door nieuwe pitstopregels

Na drie races met nieuwe pitstopregels kan er een voorzichtige balans worden opgemaakt over de verhoudingen in de pitstraat en of deze zijn veranderd. Het voorlopige antwoord: absoluut.

Na vier Grands Prix met nieuwe pitstopregels (maar drie races, omdat er in België geen pitstops werden uitgevoerd) is het duidelijk dat Red Bull een van de teams is die wordt geraakt door de nieuwe regels. Heer en meester was Red Bull de afgelopen jaren in de pitstraat, maar de afgelopen drie races ging het niet altijd van een leien dakje. Daar waar Red Bull voor de race in Spa overduidelijk de snelste en meest consistente pitcrew had, zo is het de laatste drie races af en toe ondermaats. Gemiddeld duurde een Red Bull-pitstop voor de zomer 2,58 seconden. Na de zomer is dat tot op heden 4,56, zo zocht The Race uit. Twee slechte pitstops, in Italië voor Max Verstappen (11 seconden) en in Rusland voor Sergio Perez (9 seconden), waren daar debet aan. Vooral die eerste slechte pitstop was een direct gevolg van de nieuwe regels. Na de zomer is Red Bull daardoor tot op heden het team met de slechtste gemiddelde pitstoptijd. Wel heeft Red Bull bewezen het nog steeds te kunnen, want in Zandvoort was het team het snelste met een pitstop van 2,15 seconden. In Monza en Sotsji klokte Red Bull de op een na snelste pitstop. De consistentie is echter ver te zoeken waardoor de gemiddelde pitstop na de zomerstop twee seconden langzamer was. Drie teams (Alpine, AlphaTauri en Ferrari) zijn een klein beetje sneller na de zomer dan voor de break, maar de andere zeven teams zijn langzamer. Bij geen enkel team zijn de verschillen echter zo groot als bij Red Bull. De op een na grootste verliezer is Haas, dat de afgelopen races gemiddeld 0,9 seconden langzamer was dan voor de zomer. De komende races moet blijken of Red Bull de zaak weer op de rit krijgt. De twee uitschieters in Monza en Sotsji zijn natuurlijk funest voor de gemiddelde pitstoptijd, maar tot twee keer toe bepaalde het wel grotendeels de race van een Red Bull-coureur. Teambaas Christian Horner geeft tegen RacingNews365 en anderen toe dat de nieuwe regels irritant zijn. "Zeker omdat ze midden in het seizoen zijn ingevoerd. Ook al zien we nu fouten, ik denk niet dat de FIA de oude regels weer zal herstellen. Het is echter nooit fijn om midden in het seizoen nieuwe regels te hebben. Het is wat het is. Iedereen zit in hetzelfde schuitje, dus we moeten er gewoon mee leven", aldus Horner.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'