Toen Red Bull in Hongarije in de pitstraat een bolide presenteerde voor Max Verstappen zonder de voor het bodywork zo kenmerkende bazooka's op de motorkap, was het al duidelijk dat we die configuratie niet op elk circuit terug zouden zien. Met die configuratie werden eigenlijk twee doelen afgevinkt.
De configuratie zoals hij was in Boedapest zorgde enerzijds voor meer downforce, ook al ging dat een beetje ten koste van overall efficiëntie van de auto. Bovendien maakte het verwijderen van de bazooka's ruimte voor het implementeren van veel grotere ventilatieroosters in het bodywork om alle warmte op de snikhete Hungaroring zo adequaat mogelijk af te kunnen voeren. De GP van Hongarije is één van de warmste races op de F1-kalender.
Op Spa-Francorchamps, waar het doorgaans toch wat minder warm is, is die noodzaak voor meer koeling er niet en omdat het één van de snelste circuits is op de kalender, is het niet noodzakelijk om ten koste van alles op zoek te gaan naar meer downforce. Het was dan ook een logische keuze om te kiezen voor het vertrouwde concept.
In Hongarije gaf technisch directeur Pierre Wache al aan dat het zeer waarschijnlijk is dat Red Bull gedurende het restant van het seizoen vaker gaat rouleren tussen beide concepten. In Hongarije beschikte alleen Verstappen over de update, later zal ook Sergio Perez ermee ten tonele verschijnen (mits hij tenminste zijn zitje behoudt).
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!