Flexibele vleugels houden al meer dan een jaar de gemoederen bezig in de Formule 1. De FIA scherpte afgelopen winter de regels al aan en kondigde na de Grand Prix van Australië aan dat er nóg strenger gecontroleerd gaat worden op achtervleugels. De recente wijzigingen zouden namelijk niet genoeg zijn om het fenomeen mini-DRS tegen te gaan. Op hoge snelheid buigt de achtervleugel dan door en ontstaat er kleine opening, wat de topsnelheid bevordert.
De nieuwe aanpassing heeft dan ook invloed op de maximale grootte van de opening van de achtervleugel. De limiet wordt van 2 millimeter naar 0,5 millimeter teruggebracht bij een belasting van 75 kilogram, met in China een tolerantie van 0,25 millimeter wegens de abrupte aanpassing. In Japan geldt er geen tolerantie meer en mag de achtervleugel maximaal een opening van 0,5 millimeter bevatten. Alle teams hadden tijdens de race in Melbourne overigens een achtervleugel bij zich die binnen de regels viel.
Auto, Motor und Sport meldt nu dat Red Bull tijdens de wintertest in Bahrein al bij de FIA zou hebben aangeklopt over de achtervleugels. Het team van Max Verstappen zou McLaren, Ferrari, Alpine en Haas ervan hebben verdacht dat ze toch nog een controversieel exemplaar van de achtervleugel gebruikten. De grote vraag is nu of de regelwijziging gaat zorgen voor nieuwe krachtsverhoudingen in de Formule 1. McLaren domineerde immers de Grand Prix van Australië en pakte met Lando Norris de overwinning. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Bij een doelpunt van Oranje tegen Spanje, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!