Nadat Honda in 2020 de knoop doorhakte en besloot de Formule 1 eind 2021 te verlaten, moest Red Bull op zoek naar een oplossing. De oplossing was uiteindelijk dat het team Red Bull Powertrains oprichtte, een eigen motorafdeling. Honda zou nog tot eind 2022 de motoren onderhouden, maar daarna moest Red Bull er zelf mee aan de slag. Twee weken geleden kwam het echter tot een nieuwe deal tussen Red Bull en Honda, waardoor de Japanners tot eind 2025 de motoren zullen leveren en onderhouden. Vanaf 2026 gaan vervolgen de nieuwe motorreglementen in en gaat Red Bull waarschijnlijk in zee met een andere leverancier.
Marko haalt opgelucht adem
Helmut Marko is maar al te blij met de nieuwe deal tussen Honda en Red Bull. Het was namelijk een enorme klus geweest als Red Bull vanaf begin volgend jaar zelf aan de slag had gemoeten met de motoren. "Godzijdank hebben de Japanners hun beleid veranderd", zo haalt hij in gesprek met Motorsport-Total opgelucht adem. "Oorspronkelijk hadden we vanaf 2023 zelf onze motoren moeten assembleren. Daar hadden we echter reserve-onderdelen voor nodig, maar 90% van de leveranciers zitten in Japan!" "Godzijdank hebben ze die beslissing herzien, want dat zou technisch, logistiek en ook taalkundig een probleem zijn geweest. Nu maakt Honda onze motoren tot en met het einde van 2025", glundert Marko.
Red Bull mag niets doen
Sterker nog, Red Bull mag helemaal niets te maken hebben met de motoren van Honda, want anders zouden ze enkele privileges kunnen verliezen met het oog op 2026. Dan gaat Red Bull waarschijnlijk met motoren rijden die van 'eigen' makelij zijn, in samenwerking met Porsche. Omdat Porsche dan samen met Red Bull een nieuwe motorleverancier zou zijn, krijgen ze de komende jaren waarschijnlijk wat meer ontwikkelingstijd dan de huidige leveranciers. Dan moet Red Bull dus wel geen enkele kennis hebben van de Honda-motoren, legt Marko uit. "Honda doet alles. We ontvangen de motoren uit Japan verzegeld en we kunnen er niet inkijken. Dat is belangrijk voor onze status als nieuwkomer in 2026. Ze leveren de krachtbron in een doos en als er problemen zijn, dan mogen alleen Honda-monteurs aan de motor werken." En wat doen al die mannen en vrouwen in de Red Bull-motorfabriek dan momenteel? "Er zijn al zo'n 300 werknemers, die alleen aan de 2026-reglementen werken. Als er een nieuwe fabrikant komt, dan kunnen we samenwerken. Die partij kan dan onze faciliteiten gebruiken, een bonus. Als er een nieuwe fabrikant bijkomt, dan heeft deze namelijk een gehele motorfabriek met zes functionerende testbanken van het hoogste niveau tot zijn beschikking!"
Meest gelezen