Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull komt met 'oplossing' voor de problemen tijdens slotfase GP Abu Dhabi

Helmut Marko vindt niet dat FIA-wedstrijdleider Michael Masi de schuld moet krijgen voor de gebeurtenissen tijdens de GP van Abu Dhabi. De Red Bull-adviseur denkt wel aan een oplossing, zodat een controversieel race-einde niet meer voor zal komen.

Er heerst enorme verdeeldheid over de slotfase van de Grand Prix van Abu Dhabi en de beslissingen van Michael Masi. De FIA is bezig met een onderzoek naar alle gebeurtenissen tijdens de slotfase van de race en bekijkt of er wat moet veranderen bij de structuur van de wedstrijdleiding. Helmut Marko vindt in ieder geval van wel. In gesprek met Kleine Zeitung legt de Red Bull-adviseur uit dat de taak van Masi eigenlijk door meerdere personen uitgevoerd moet worden. "Het onderzoek is bedoeld om duidelijk te maken dat iemand zoals Masi in zo'n situatie (als in Abu Dhabi, red.) eigenlijk gewoon overrompeld wordt. Zelfs teambazen moeten zich er eigenlijk niet mee kunnen bemoeien." "Er moet in de toekomst een betere oplossing worden gevonden. Alles moet duidelijker. Ik denk dat ze zullen proberen om de wedstrijdleider wat meer te ontlasten in zijn werk."

Meerdere wedstrijdleiders en nieuwe regels bij safety car

Marko ziet in de toekomst een mogelijkheid dat er meerdere wedstrijdleiders zijn, om zo op drukke momenten beter en sneller te handelen. "De grotere teams zoals wij hebben zelfs mensen in de fabriek zitten die elk klein ding tijdens de race analyseren van de auto. De FIA wordt hopeloos overweldigd met te weinig mensen." Naast een herstructurering van de wedstrijdleiding komt Marko nog met een andere oplossing voor de gebeurtenissen in de laatste rondes van de GP van Abu Dhabi. De race eindigde bijna achter de safety car, maar Masi besloot toch nog om één ronde te racen. Het was een lastige keuze, die volgens Marko voorkomen had kunnen worden met andere regels. "Masi wilde een sportieve oplossing vinden", legt de man uit Graz uit. "Zoals zo vaak het geval is met een fase achter de safety car, heeft de een geluk, de ander minder. In de Amerikaanse IMSA-raceklasse worden in dergelijke gevallen drie rondes aan de race toegevoegd, waardoor het allemaal wat langer duurt." Of dit echter in de Formule 1 kan? "Dat kan nu niet, we rekenen nu elke gram benzine. Tenzij je dit in de reglementen verandert: dan moet elk team beslissen of ze risico gaan nemen en nog wat extra liters tanken."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"