Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull-kopstuk geeft Verstappen gelijk: "Je kunt heel veel dingen níet doen"

Red Bull Racing bracht de nodige updates in 2024, maar niet alle beoogde verbeteringen werkten ook gelijk. De technisch directeur van Red Bull, Pierre Waché, erkent dan ook dat er minder mogelijkheden zijn qua ontwikkeling.

Wache Red Bull
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Red Bull begon het jaar als de favoriet, maar inmiddels hebben McLaren en Mercedes flinke stappen gezet. Van de afgelopen zes races won de Oostenrijkse renstal er slechts twee, terwijl McLaren een zege pakte en Mercedes maar liefst drie keer met de overwinning ging lopen. De hoop om weer verder naar voren te komen was gericht op diverse updates, maar die werkten niet allemaal gelijk naar wens.

Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull, ziet ook dat het lastig is om goede updates te brengen. Volgens hem heeft dat te maken met het feit dat het op papier rijden met meer downforce niet altijd resulteert in een snellere auto. "Dat is het risico met dit reglement. Het is wat we in de voorbije jaren bij andere teams hebben gezien. Zo zei Mercedes dat de balans lange tijd een groot probleem was. Zelfs McLaren had er begin dit jaar nog mee te maken. De balans is met deze auto's heel lastig te vinden. Als je meer downforce vindt in een gedeelte van de auto dat mechanisch niet uit te balanceren valt, dan is het lastig om die extra downforce te gebruiken."

Dezelfde oplossing

Sommige updates zouden bijvoorbeeld meer downforce op moeten leveren, maar dat kan tegelijkertijd effect op de balans hebben. "Deze auto's zijn erg afhankelijk van de aerodynamica, maar de manier waarop je de balans moet vinden kan daardoor lastig zijn. Je hebt wel een paar mechanische tools om de balans te beïnvloeden, al weet ik natuurlijk niet precies wat de concurrentie gebruikt. Hun voorvleugels bewegen in ieder geval anders dan wat wij hebben, dus dat ziet er interessant uit...", zo laat de Fransman zich ontvallen. Daarbij zijn vooral de ogen gericht op Mercedes, want die voorvleugel lijkt aardig door te buigen.

Waché kan zich in ieder geval vinden in eerdere woorden van Max Verstappen, over het feit dat de nu geldende regels minder ontwikkelingsrichtingen bieden. "Ik ben het met hem eens. Het heeft er vooral mee te maken dat dit reglement met het ground-effect sterk rust op aerodynamica. Je kunt alleen maar downforce creëren als je qua rijhoogte erg dicht bij de grond zit en dat beperkt wat je mechanisch kunt doen."

De technisch directeur vervolgt: "Je kunt heel veel dingen onder het huidige reglement niet doen. Je kunt de rijhoogte nu niet meer zo hoog maken, aangezien het minder efficiënt is met dit type auto. Iedereen werkt in dezelfde richting en daardoor zie je met de auto’s allemaal convergentie richting dezelfde oplossing."

Ook interessant:

Verstappen verliest belangrijke Red Bull-pionnen als vallende dominostenen

In de zomerstop van de Formule 1 staat het nieuws niet stil. Opnieuw vertrekt een belangrijke Red Bull-pion bij het team van Max Verstappen. Waar houdt dit op? Houdt dit überhaupt een keer op en wat betekent het voor de Nederlandse F1-vedette?

Bekijk je de podcast liever op YouTube, dan kan dat hier.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel