Dat de problemen bij Red Bull dit jaar veelvuldig zijn, mag duidelijk wezen. Max Verstappen heeft meerdere malen geklaagd over de remmen en het feit dat de auto zich niet goed gedraagt in de bochten. Ook Yuki Tsunoda en Liam Lawson hebben beiden aan den lijve ondervonden dat de RB21 maar een erg klein bereik heeft waarbinnen de auto zich goed gedraagt.
Uiteraard werkt Red Bull achter de schermen aan verbeteringen aan de auto. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zo vertelt Chief Engineer Paul Monaghan. De Brit neemt de auto onder de loep in gesprek met onder meer RacingNews365, vooral met het oog op de upgrade die in Miami werd doorgevoerd.
Als hem gevraagd wordt of dit nou de sleutel is om de problemen op te lossen, antwoordt Monaghan: "Het is één van de sleutels. Als je terugdenkt aan Jeddah en de problemen die we hadden in Bahrein, hebben we daar nu wel wat van aangepakt. Hebben we alles te pakken? Waarschijnlijk niet. Gaan we gewoon door? Jazeker. Dit is niet een geval van één sleutel die je om moet draaien. Je moet stappen zetten met meerdere upgrades aan de auto."
"We weten wat er aan de hand is", vervolgt Monaghan. "Maar een oplossing vinden is niet zo makkelijk. De problemen verdwijnen misschien nooit meer", waarmee het Red Bull-kopstuk dus een waarschuwing afgeeft. Dus dan wordt de vraag: kunnen we de schaal en impact verminderen en de rondetijden verbeteren? Er zijn veel mensen aan het werk in Milton Keynes om het stap voor stap te verbeteren."
De meest recente upgrade richtte zich dan ook vooral op de bochten. Waar zit het probleem precies? Snelle, langzame, of bochten met medium snelheid? "Vooral bochten", grijnst Monaghan. "Elke keer dat we de snelheid moeten veranderen, vanaf het moment dat je de remmen indrukt en de apex raakt, wordt iedereen getroffen. Het is alleen een kwestie van de omvang. Dus dit gaan we met kleine stapjes verbeteren en we komen steeds iets verder. We worden wel sneller, geen zorgen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!