Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull-kopstuk trekt belangrijke conclusie over gat Verstappen en Perez

De grote verschillen tussen Max Verstappen en Sergio Perez werden dit seizoen al wel vaker besproken. Technisch directeur Pierre Wache legt uit dat alle problemen bij Red Bull met elkaar in verhouding lijken te staan.

Verstappen Perez qualifying Belgium
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Sergio Perez begon de zomerstop met goed nieuws, want hij zal het seizoen officieel afmaken als coureur van Red Bull. Bij de Oostenrijkse renstal heeft men het vertrouwen in de Mexicaanse coureur, maar het team kan rekenen op veel onbegrip van buitenaf. Perez, die op dit moment zevende staat in het rijderskampioenschap, merkt natuurlijk ook dat de concurrentie de afgelopen maanden een stuk competitiever geworden is. 

Toch lijkt het er ook op dat er andere zaken ten grondslag liggen aan de problemen waar de Mexicaanse coureur mee te maken heeft. Zo klaagt Max Verstappen regelmatig over de RB20, want de bolide zou zowel op het gebied van snelheid als balans flink tekort komen. Het is dan ook niet gek dat er met regelmaat wordt gedacht dat het lastige karakter van de RB20 ook een rol speelt in de problemen van Perez.

Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull, benadrukt in gesprek met Autosport dat daar zeker een kern van waarheid in kan zitten. "Daar kan het wel aan worden gelinkt. Het kan een deel van het verhaal zijn. We zien wel bepaalde tendensen, maar het is moeilijk om daar de vinger achter te krijgen, aangezien hij vorig jaar soms ook al worstelde. Het is lastig te vinden."

"We proberen de auto natuurlijk zo goed mogelijk na te bootsen in simulaties, maar dat betekent nog niet dat die exact overeenkomen met wat de auto in het echt in allerlei omstandigheden doet. Bovendien is de interactie met de banden lastig te simuleren, ook al doen we enorm ons best. Die elementen nog verder verbeteren, dat is een deel van ons proces."

Ontwikkeling blijft hetzelfde

Waché weet echter als geen ander dat het technische team van Red Bull in een lastig parket zit. Waar gaat de voorkeur naar uit: een snellere auto of een auto met een goede balans? "Dat is heel lastig. Wat je eigenlijk wilt, is de snelste auto, maar dan wel op een manier dat die kan worden gebruikt door beide coureurs. Dat is het doel."

"Als we de auto sneller maken op een manier dat Checo die goed kan gebruiken, dan betekent het eigenlijk dat beide coureurs er het maximale uit kunnen halen. Zelfs als de voorkeuren iets anders zijn, dan nog blijft wat ze nodig hebben van de auto in de basis wel hetzelfde."

Toch benadrukt Waché stellig dat Red Bull zich bij het ontwikkelen van de auto niet richt op één specifieke rijstijl. "Natuurlijk heb je verschillende rijstijlen, maar daar gebruiken we de ontwikkeling van de auto niet voor. Daar gebruiken we de afstelling voor."

Toch maken de huidige reglementen het er niet makkelijker op voor de technische afdelingen van de teams, merkt ook Waché. Binnen de huidige reglementen is het namelijk zo dat het vinden van extra downforce er juist voor kan zorgen dat het voor de coureurs lastiger wordt om met de auto om te gaan. Ferrari en Mercedes zijn dat probleem de afgelopen jaren al eerder tegengekomen en ook Waché merkt de laatste tijd dat het wel degelijk een rol speelt.

"Soms maak je de auto sneller, terwijl de coureur zich er oncomfortabel mee voelt. Aan de andere kant is het niet zo dat we niet de maximale potentie uit de auto halen, als die niet lastig is om in te rijden."

Ook interessant:

Zonder Max Verstappen is Red Bull niet veel meer

Wat moet Verstappen wel en niet willen nu Red Bull toch serieus uitgedaagd wordt? En als de heren Coronel, Dimmers en Mosterdijk zelf de topstoeltjes in de F1 mogen verdelen, welke combinaties krijgen we dan?

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking! Newey tekent nieuw F1-contract en wordt aandeelhouder