Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull-kopstuk uit onvrede over nieuwe F1-reglementen

In 2026 gaan de reglementen van de Formule 1 op de schop. Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull, vindt dat de opzet is verbeterd, maar uit wel zijn onvrede over specifieke aspecten van het reglement.

SI202412070276
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

2025 is pas net begonnen, maar de Formule 1-teams kijken al met een schuin oog naar 2026. Dan gaan de reglementen op de schop en komen er nieuwe auto's en motoren. Red Bull staat voor een fikse uitdaging, aangezien het team voor het eerst met een eigen krachtbron aan de start verschijnt. Technisch directeur Pierre Waché is echter niet volledig tevreden over de reglementen en uit zijn onvrede.

"Het is verbeterd, best veel verbeterd", begint Waché tegenover Motorsport.com nog positief aan zijn verhaal. "De combinatie van chassis en motor blijft qua karakteristieken alleen enorm uitdagend, maar dat is voor iedereen hetzelfde. Ik weet niet zeker of die combinatie wel fijn zal zijn, maar dat is mijn persoonlijke mening en heeft er niets mee te maken hoe competitief we uiteindelijk kunnen zijn. Het is nu ook te laat om daar nog over te discussiëren."

Waché maakt zich alleen wel zorgen over de snelheid van de auto's. "Maar zelfs als het snelheidsprofiel en de ervaringen voor de coureurs niet zijn wat we graag willen zien van de Formule 1, dan nog is het puur onze taak om het snelste pakket te bouwen. Ik focus me er daardoor niet meer op wat ik persoonlijk van de nieuwe regels vind."

Eén ding wil de Fransman er nog wel over kwijt. "In mijn optiek is het niet logisch om met een motor te komen die in de huidige auto's niet kan werken. Ik denk echter dat het alsnog wel een goede show kan worden. En op een bepaald moment is het ook niet meer mijn taak om het systeem als geheel te verbeteren. Ik word betaald door, en ben volledig toegewijd aan, het team waar ik voor werk. Ik moet mijn werk zelf gewoon zo goed mogelijk doen en ervoor zorgen dat de mensen in het team zo goed mogelijk kunnen werken om uiteindelijk de beste auto te leveren. Dat is het enige waarvoor ik betaald word."

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Testschema Verstappen en Red Bull onthuld