Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-kopstuk zet vraagtekens bij interessante theorie Alonso

Fernando Alonso denkt dat de nieuwe Formule 1-banden van Pirelli invloed hebben op de prestaties van de auto's. Red Bulls hoofd engineer Paul Monaghan trekt de opvallende theorie van Alonso in twijfel.

Tijdens de Britse Grand Prix introduceerde Pirelli een band met nieuwe specificaties. Deze zou bestand zijn tegen de (onverwacht) hoge belastingen die de F1-bolides in de eerste helft van het seizoen produceerden. De compounds bleven hetzelfde, maar kregen een versterkte constructie die door de teams werd getest tijdens de vrije trainingen voorafgaand aan de Spaanse Grand Prix in juni. Sinds de introductie van de nieuwe banden is Fernando Alonso respectievelijk zevende en negende geworden in Groot-Brittannië en Hongarije, wat een prestatieverlies betekent voor het Aston Martin-team. Hij noemt de verandering 'toeval' en gelooft dat ook Red Bull wordt beïnvloed - wijzend op het feit dat de kampioenschapsleider geen pole position behaalde in Hongarije.

"Het gaat niet alleen om de banden"

Red Bulls hoofd engineer Paul Monaghan is niet zo zeker van Alonso's beweringen: "Het is moeilijk te zeggen, want in Spanje kregen we de kans om een directe vergelijking te maken (met de nieuwe banden, red.) en leerden we een beetje wat er ging komen. Vervolgens bereidden we ons voor op Silverstone," vertelt Monaghan aan de media, waaronder RacingNews365. "Mensen zullen zich de Britse Grand Prix herinneren na de safety car, maar als je kijkt naar de periode vóór de safety car, dan had Max zich ten opzichte van Lando in een redelijke positie gemanoeuvreerd." Monaghan vervolgt: "Daarna werd het veld samengebracht en gooide iedereen de dobbelstenen op welke band daarna te gebruiken." In plaats van dat de banden de prestaties beïnvloeden, denkt Monaghan dat de verandering in het geluk van Aston Martin simpelweg te wijten is aan de ontwikkelingsrace tussen de teams. "We kunnen de auto's van andere mensen niet terugzetten op de vorige banden, dus ik kan je vraag niet objectief beantwoorden. Monaghan kan wél een subjectief antwoord geven, vertelt hij: "Niemand staat stil (op het gebied van ontwikkeling, red.)." "De uitdaging is om je auto gedurende dit jaar te ontwikkelen en jezelf een betere basis te geven voor volgend jaar. Teams als Ferrari, Mercedes, McLaren, Alpine en Alfa Romeo hebben iets meer tijd in de windtunnel en mogen meer gebruik maken van CFD dan wij, wat prima is en de aard van het beestje is. Het zijn misschien niet alleen de banden, maar het gaat er ook om wat de andere teams hebben gepresteerd op het gebied van ontwikkeling", aldus de Red Bull-topman.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"