Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull-kopstuk ziet 'waanzinnige' Verstappen het verschil maken: "Dat had ik nog nooit meegemaakt"

Na de Grand Prix van België in 2022 werd Red Bull slechts drie keer verslagen. Eenmaal stond George Russell op de hoogste trede van het podium en tweemaal was het Carlos Sainz die de hegemonie van Red Bull kortstondig wist te doorbreken. Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull, vertelt in een exclusief interview met RacingNews365 dat Max Verstappen een grote rol in het succes speelt.

Verstappen Australia
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De statistieken van Red Bull zijn waanzinnig de afgelopen jaren en zullen waarschijnlijk nooit meer overtroffen worden. Er werden sinds de eerste race van 2022 tot en met de Grand Prix van Australië in 2024 in totaal 47 races verreden en Red Bull won er maar liefst 40.

Sommige F1-fans noemen het saai, maar ook zij zullen over een jaar of twintig met nostalgie terugkijken naar de meest dominante periode ooit in de Formule 1. Nu kijken de fans terug op de periode van Michael Schumacher, Jean Todt en Ross Brawn, terwijl de namen van Max Verstappen, Helmut Marko, Christian Horner, Adrian Newey en Pierre Wache ook snel de revue zullen passeren.

Met die laatste naam sprak RacingNews365 exclusief tijdens het Grand Prix-weekend in Australië. De rol van Verstappen binnen Red Bull kon natuurlijk niet lang onbesproken blijven. In zijn eerste antwoord roemt de technisch directeur van Red Bull de kwaliteiten van de drievoudig wereldkampioen al. "Max is zeer snel op het circuit van Spa-Francorchamps", antwoordt Wache wanneer we hem vragen naar de befaamde Grand Prix van België in 2022. Verstappen moest toen vanaf de veertiende plaats starten na een gridstraf, maar wist alsnog de race te winnen.

"Daarnaast paste de RB18 ook perfect bij het circuit. Die twee aspecten maakten het verschil in België. Ook het feit dat er nog veel bolides stuiterden, speelde een rol, omdat het probleem daar kan opspelen met de huidige generatie bolides. Wij haalden daar ten opzichte van de concurrentie juist een voordeel uit, want de regels werden aangescherpt. Daarom kan je spreken van een keerpunt tijdens dat weekend. Ferrari had aan het begin van 2022 namelijk de snelste wagen van het veld."

"Wij haalden in Spa het volledige potentieel uit de bolide en dat terwijl de FIA de regels wat betreft de plank onder de wagen juist aanscherpte. Die verandering leverde ons uiteindelijk nog meer voorsprong op ten opzichte van de concurrentie. Wij hadden al niet zoveel last van porpoising en vanaf dat punt werd het verschil tussen ons en Ferrari nog groter."

Een jaar later moesten de Red Bull-coureurs wel liften door de befaamde Eau Rouge-bocht, om zo de vloerplank een beetje te sparen. "Ze hadden in 2023 wel vol gas door Eau Rouge gekund, maar dan zou de plank niet meer dik genoeg zijn geweest", lacht Wache wanneer we hem vragen naar de opvallende actie van de Red Bull-coureurs in 2023. "Door de regels moesten we een compromis vinden en dat deden we door de set-up van de bolide aan te passen en de coureurs te laten liften door Eau Rouge."

Wat maakt Verstappen zo bijzonder?

In 2024 boekte Red Bull al twee dubbeloverwinningen en lijkt het team wederom de grote favoriet voor de wereldtitel te zijn. Dat betekent ook dat Verstappen een grote kans maakt op een vierde wereldtitel en dat terwijl hij dit jaar pas 27 jaar oud wordt. Wat maakt de Nederlander volgens Wache de bijzondere coureur die hij is?

"Allereerst is hij natuurlijk Nederlands", lacht Wache voordat hij een serieus antwoord geeft. "Hij houdt van racen, beschikt over een waanzinnig talent en voelt de limiet van de bolide perfect aan. Voordat ik met hem begon samen te werken, had ik nog nooit een coureur meegemaakt die in zijn eerste ronde meteen op de limiet zat. Dat geeft hem echt een waanzinnig voordeel, zeker omdat we tegenwoordig nog maar zo weinig mogen testen. Het is voor ons ook een voordeel wanneer je een coureur hebt die de bolide meteen op de limiet kan besturen."

"Daardoor krijg je namelijk meteen inzicht in wat je moet verbeteren aan de wagen. Dat komt omdat je duidelijk weet wat de limiet van de bolide is en daardoor weet je dus ook wat je nog moet zien te verbeteren."

"Ook is hij net als ons een engineer, omdat hij constant zoekt naar mogelijkheden om de bolide te verbeteren. De overwinning is voor hem niet genoeg, hij wil altijd meer, net als de rest van het team. Hij rust niet na een overwinning om het zo maar te zeggen, hij blijft verder gaan", sluit Wache met lovende woorden af.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
RB Ontevreden Marko sluit vervanging Ricciardo niet uit: "Complex onderwerp"