Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 ALO + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
  • 1 HAM LAP 50
  • 2 VER + 21.825
  • 3 BOT + 27.531
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec

F1-stand

  • 1 VER 369.5
  • 2 HAM 369.5
  • 3 BOT 218
VT1 vr 10 dec
VT2 vr 10 dec
VT3 za 11 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
are Abu Dhabi
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2021

Red Bull laat F1 al maanden in het duister tasten over mysterieus ontwerp

Het Formule 1-seizoen 2020 is ten einde. Tot de laatste snik bleef Red Bull de RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon doorontwikkelen met zichtbare en minder zichtbare (nieuwe) vondsten. Waar het idee achter de ene update zo duidelijk is als wat, zorgt de andere uitvinding zelfs na maanden nog voor gefronste wenkbrauwen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Zo reed in de tweede helft van het seizoen Red Bull met een opmerkelijke opening onder de wing endplates van de voorvleugel (welving op foto hieronder geeft locatie aan). Het was echter onduidelijk of kleine gaatjes aan het uiteinde van de endplates ermee verbonden waren en dus uitgangen waren van een soort luchtkanaal.

En als dat zo is, welk nut dient het dan? Meest logische verklaring is dat het ervoor moet zorgen dat de luchtstroom beter om de voorwielen geleid wordt. Het zal hoe dan ook iets zijn waar andere teams zich allang over hebben gebogen.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Een beetje na-aperij hoort er immers bij in de Formule 1. De grote, zwarte schep onder de neus van de RB16 is daar het beste voorbeeld van, aangezien hij ooit werd geïntroduceerd door Mercedes. Red Bull perfectioneerde het stukje vernuft dit seizoen, aangezien er ook wat nadelen aan kleefde voor het team.

De schep moet er voor zorgen dat de luchtstroom gericht richting de barge boards gestuurd wordt, alwaar de luchtstroom richting de onderkant van de auto gestuurd wordt voor meer aerodynamische grip. Echter op lage snelheden verloor de luchtstroom de grip op de schep, waardoor de stroom ook niet meer in dezelfde mate aankwam bij de barge boards.

Daarom koos Red Bull ervoor twee horizontale sleuven aan weerszijden van de neus te plaatsen. Een kleine, doch effectieve oplossing. Daardoor werd er weliswaar minder effectieve lucht richting de barge boards gestuurd, maar daar staat tegenover date er al in een eerder stadium lucht richting de onderkant van de RB16 werd begeleid. Een soort shortcut dus eigenlijk.

Tekst gaat verder onder tweet.

Het toont aan dat Red Bull gedurende het seizoen vol is blijven inzetten op het doorontwikkelen van de auto. Van Mercedes kan men roepen dat de focus al veel vroeger werd verlegd naar 2021, maar ook voor dat team geldt dat de huidige auto daar de basis voor vormt. Elke ontwikkeling nu is dus van waarde voor de auto van volgend jaar en dat maakt het voordeel van Mercedes mogelijk kleiner dan werd aangenomen.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Abu Dhabi 2020

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Abu Dhabi, direct van het Yas Marina circuit.

13 reacties

x
Breaking Dit kost het om Formule 1 in 2022 via Viaplay te kijken