Zo reed in de tweede helft van het seizoen Red Bull met een opmerkelijke opening onder de wing endplates van de voorvleugel (welving op foto hieronder geeft locatie aan). Het was echter onduidelijk of kleine gaatjes aan het uiteinde van de endplates ermee verbonden waren en dus uitgangen waren van een soort luchtkanaal. En als dat zo is, welk nut dient het dan? Meest logische verklaring is dat het ervoor moet zorgen dat de luchtstroom beter om de voorwielen geleid wordt. Het zal hoe dan ook iets zijn waar andere teams zich allang over hebben gebogen.
Een beetje na-aperij hoort er immers bij in de Formule 1. De grote, zwarte schep onder de neus van de RB16 is daar het beste voorbeeld van, aangezien hij ooit werd geïntroduceerd door Mercedes. Red Bull perfectioneerde het stukje vernuft dit seizoen, aangezien er ook wat nadelen aan kleefde voor het team. De schep moet er voor zorgen dat de luchtstroom gericht richting de barge boards gestuurd wordt, alwaar de luchtstroom richting de onderkant van de auto gestuurd wordt voor meer aerodynamische grip. Echter op lage snelheden verloor de luchtstroom de grip op de schep, waardoor de stroom ook niet meer in dezelfde mate aankwam bij de barge boards. Daarom koos Red Bull ervoor twee horizontale sleuven aan weerszijden van de neus te plaatsen. Een kleine, doch effectieve oplossing. Daardoor werd er weliswaar minder effectieve lucht richting de barge boards gestuurd, maar daar staat tegenover date er al in een eerder stadium lucht richting de onderkant van de RB16 werd begeleid. Een soort shortcut dus eigenlijk. Tekst gaat verder onder tweet.
1327263527267164160
#TechF1 Nueva ranura en la parte inferior de la capa del morro del @redbullracing RB16 en el @intercitypark de Istambul. #F1 #F1Tech #TechF12k20 #TurkishGP #RedBullRacing pic.twitter.com/HBTndfcccu — LuisFeF1 (@LuisFeF1) November 13, 2020
Het toont aan dat Red Bull gedurende het seizoen vol is blijven inzetten op het doorontwikkelen van de auto. Van Mercedes kan men roepen dat de focus al veel vroeger werd verlegd naar 2021, maar ook voor dat team geldt dat de huidige auto daar de basis voor vormt. Elke ontwikkeling nu is dus van waarde voor de auto van volgend jaar en dat maakt het voordeel van Mercedes mogelijk kleiner dan werd aangenomen.
Meest gelezen