Op het moment van schrijven zijn er nog zes zitjes te verdelen voor 2026. Mercedes moet bijvoorbeeld nog een officiële aankondiging doen, al staat wel vast dat George Russell en Kimi Antonelli doorgaan, nu Max Verstappen officieel bij Red Bull blijft. Alleen een handtekening ontbreekt nog.
Verder zijn alle ogen vooral gericht op de Red Bull-familie, waar vier coureurs strijden om drie zitjes. Yuki Tsunoda werd begin dit seizoen naar Red Bull doorgeschoven, maar maakt geen goede indruk. De Japanner scoorde slechts een paar punten en bezet de negentiende plaats in het WK-klassement. Ook in Italië verliep het niet goed: Verstappen won de race, terwijl Tsunoda na een clash met Liam Lawson buiten de punten finishte.
Tsunoda moet dan ook voor zijn stoeltje vrezen, vooral omdat Isack Hadjar in zijn schaduw veel indruk maakt. De Franse rookie pakte in Zandvoort zelfs zijn eerste podiumplaats namens Racing Bulls en wordt nadrukkelijk in verband gebracht met promotie naar Red Bull. Helmut Marko is groot fan van Hadjar, die favoriet is om volgend jaar de teamgenoot van Verstappen te worden.
Racing Bulls
Een definitieve beslissing is echter nog niet genomen en lijkt pas in oktober te volgen. Mocht Hadjar worden doorgeschoven, blijven er nog twee zitjes over bij Racing Bulls. De algemene tendens was dat Tsunoda de Red Bull-familie zou moeten verlaten als hij zijn zitje kwijt zou raken, maar ook dat is niet zeker. De coureur kan zomaar worden teruggezet naar Racing Bulls, waar nu ook Lawson rijdt.
Dat heeft alles te maken met Arvid Lindblad, het toptalent van Red Bull dat in de Formule 2 uitkomt. De Brit ligt op koers om gepromoveerd te worden, maar binnen Red Bull zijn er wat twijfels. Lindblad beleeft een wisselvallig debuutseizoen in de F2 en zou recent ook zijn gecrasht bij een TPC-test in Monza. Volgend jaar gaan de reglementen bovendien op de schop, waardoor rookies het extra lastig kunnen krijgen.
Desondanks lijkt met name Marko de jonge Lindblad de kans te willen geven bij Racing Bulls. Dat zou dan ten koste gaan van Lawson of Tsunoda. Lawson begint langzaam beter te presteren na zijn abrupte degradatie, terwijl het bij Tsunoda maar de vraag is of hij het ziet zitten om weer voor Racing Bulls te racen. Tsunoda geniet ook interesse van Alpine, het team dat nog een besluit moet nemen over de teamgenoot van Pierre Gasly.
Toch wordt de puzzel van Red Bull langzaam gelegd. Hadjar heeft de beste papieren om de teamgenoot van Verstappen te worden, terwijl vooral Lindblad een stempel drukt op de situatie bij Racing Bulls. Wel moet er sowieso heel wat gebeuren wil Tsunoda in 2026 nog voor Red Bull rijden. Een enorme eindsprint zou de Japanner helpen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!