Honda zwaait aan het einde van het Formule 1-seizoen af. Het keert Red Bull officieel gesproken de rug toe, maar de twee partijen gaan op een manier toch graag met elkaar door. Als het aan Helmut Marko en co. ligt dan wordt er ook in 2022 en in de jaren daarna namelijk gereden met de Japanse krachtbron, die ze in dat geval overnemen van de motorfabrikant. In dat geval moet er wel een engine freeze komen, waarbij de ontwikkeling van de motoren stop wordt gezet. Red Bull heeft niet de mankracht, kennis en geld in huis om de Honda-motor verder te upgraden, waardoor het zonder een engine freeze eigenlijk onmogelijk is om competitief te zijn. Tot overmaat van ramp is momenteel de ontwerpfase van de nieuwe 2022-wagen in volle gang. Bij Red Bull wordt deze ontworpen met het Honda-motorblok in gedachten, maar officieel is er dus nog geen oplossing gevonden voor het motorprobleem en is er geen zekerheid of de twee partijen met elkaar door zullen gaan. Onderling is er in ieder geval overeenstemming, maar alleen die engine freeze is door de FIA nog niet bekrachtigd. Alles hangt daar voor Red Bull vanaf. Als de mondiale autosportbond dat niet doet, dan zijn de problemen voor het team van Max Verstappen groot. "De ontwikkeling voor 2022 is in volle gang", bevestigt Helmut Marko in gesprek met Auto Motor und Sport . "Tussen Red Bull en Honda is alles geregeld en iedereen staat in de startblokken. De timing is afgesproken, maar we hebben eerst schriftelijk bewijs nodig van de FIA voordat we echt kunnen beginnen met ontwikkelen." Marko hoopt de bevestiging van de FIA snel te ontvangen. "Die zou volgende week moeten komen", zegt de Oostenrijker, die de andere motorleveranciers oproept om akkoord te gaan met de ontwikkelingsstop der motoren. "Het zou voor de Formule 1 een verstandige keuze zijn." Er moet wel een extra mechanisme komen, benadrukt Marko, dat ervoor kan zorgen dat teams met betere motoren niet een jarenlange voorsprong kunnen hebben. Teambaas Toto Wolff was daar bijvoorbeeld volstrekt mee oneens, maar de Red Bull-adviseur bevestigt dat het uitblijven van zo'n mechanisme het einde van zijn team in de Formule 1 kan betekenen. "De bevriezing van de motorontwikkeling is voor nu het belangrijkste. Het invoeren van een vangnet waar we op terug kunnen vallen om de motoren dichter op elkaar te brengen, dat wordt wat lastiger. Maar als het ene er is, dan is het andere makkelijker om op te zetten. Als het niet lukt, dan moet Red Bull haar toekomst in de sport eens goed gaan overwegen." "Dit is geen chantage", vervolgt hij. "Het is gewoon een logische regel en ook qua kosten is dat de enige logische weg die we in kunnen slaan. Red Bull heeft geen plan B", aldus Marko.
Meest gelezen