Steeds meer overheden maken plannen om op de middellange termijn auto's met verbrandingsmotoren zoals gebruikt in de Formule 1 te verbannen uit het alledaagse straatbeeld. De druk op de verschillende autofabrikanten, en dus ook de Formule 1-motorleveranciers Honda, Mercedes, Ferrari en Renault, loopt daardoor ook langzaam verder op, zo vermoedt Red Bull-teambaas Christian Horner in gesprek met RaceFans . "Vanwege die druk wordt het kostenplaatje een groot vraagstuk voor alle motorleveranciers. Het speelt zeker niet alleen bij Honda. Ook Mercedes, Renault en Ferrari zullen dezelfde uitdagingen hebben", zo denkt de Brit te weten. Honda gaf eerder al aan dat haar toekomst in de sport grotendeels afhangt van het kostenplaatje, en dat ze graag zien dat deze omlaag gaat. Alhoewel volgend seizoen de budgetcap zijn intrede doet, verandert dit niet veel aan de huidige stand van zaken omtrent de motoren, omdat de ontwikkelingskosten daarvan niet onder de budgetcap vallen: "De Formule 1 focust zich momenteel heel erg op het reduceren van de kosten voor de ontwikkeling van het chassis, maar op motorisch gebied is er nog niks veranderd." "Voor de Formule 1 is dat zorgelijk, zeker met het oog op de ontwikkelingen in de auto-industrie. Ik denk dat het cruciaal is voor de levensduur van de Formule 1 dat de motorische kosten worden verlaagd", aldus Horner.
Meest gelezen