Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 44
2 NOR +3.415
3 LEC +20.185
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Red Bull Racing

Red Bull maakt tongen los met atypische Monaco-upgrade

Je kon er zomaar overheen lezen op het FIA-document over de updates voor dit weekend. Red Bull had een nieuwe exit duct voor de voorremmen meegenomen. Wat groter, om aan de koelingseisen van Monaco te voldoen. Maar... Monaco is eigenlijk helemaal niet zo veeleisend voor de remmen.

Tsunoda Monaco FP3
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

To attain the necessary cooling for the front brakes, a larger exit duct is available with a consequential trim to the gaitor sealing the upper wishbone. Dit is de toelichting die de FIA vrijgaf over de grotere exit ducts.

Een grotere luchtuitlaat bij de voorremmen dus. Op zich klinkt het niet onlogisch, ware het niet dat we in Monaco zijn waar de remmen het echt niet zo zwaar te verduren hebben en waar er dus echt niet zoveel warmte van puur en alleen de remmen afgevoerd hoeft te worden. Vorig jaar waren de exit ducts op de Red Bull een stuk kleiner en die bleken meer dan afdoende in staat de warmte van de remmen af te voeren.

Red Bull is er meester in om met hun foto's vooral niet te laten zien wat ze niet willen laten zien, maar van dichtbij zie je dat de luchtuitlaten opgebouwd zijn uit diverse kanalen. Eén zal daadwerkelijk zijn om de warmte van remmen af te voeren, maar die anderen dan? Aerodynamische redenen? Of moeten we het misschien toch zoeken in de hoek van warmte-afvoer van de banden, iets waar McLaren in voorop lijkt te lopen en waarin Red Bull de aansluiting zoekt?

Het is een thema dat vast een vervolg krijgt, te meer omdat datzelfde McLaren dit weekend ook brake ducts laat zien met een grotere doorsnede. Helmut Marko overigens zou tegenover diverse media doodleuk hebben verklaard dat er 'nu eenmaal veel geremd moet worden', waarna hij op de vraag waarom anderen het niet hadden aangaf dat als je vooraan wil rijden je dingen nu eenmaal anders moet doen dan anderen. Zoals gezegd, wordt vervolgd!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_op.png

    Caterham

    Het zou mij niet verbazen dat Redbull alvast aan het experimenteren is met de exit ducts voor de GP van Spanje.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Cleanprof1

      Waarom je minnetjes krijgt is mij een raadsel, maar het verkrijgen van data is van essentieel belang, en je krijgt het meeste tijdens het rijden.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        J dw

        Hij krijgt minnetjes omdat ze niet experimenteren denk ik. Deze upgrade is al nodig voor dit weekend. Ik geef trouwens geen minnetje hoor

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_op.png

        Caterham

        @Cleanprofi,Precies, op diverse media kanalen wordt aangeven dat Redbull daadwerkelijk aan het experimenteren met de voorremmen voor Barcelona komende week. Zo krijgen ze hier op Monaco al de nodige data. Ik citeer een stukje..."Redbull reduced the projected surface area of the front brake duct to better suit the braking demands on the Barcelona circuit." @J dw,de upgrade is absoluut niet voor het Monaco circuit. Op Monaco worden de remmen veel minder belast dan in Barcelona.

        Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Jay Q

      Kan nog weleens kloppen ja. Ondanks de lagere snelheid kun je v.w.b. de remmen toch zien of de hete lucht afdoende wordt weggevoerd. Daarnaast gaat een grotere exit duct niet direct je snelheid beïnvloeden, dus je kunt net zo goed hier gaan testen.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    GsH

    Hoe briljant moet het zijn om als engineer actief te mogen zijn bij zo'n team. De constante zoektocht naar het vinden van snelheid en innovatie.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Rubbererobbie

    Yuki heeft deze upgrade niet, dus ze krijgen hier perfect vergelijkingsmateriaal.

x
Verstappen Marko bevestigt F1-toekomst Verstappen