To attain the necessary cooling for the front brakes, a larger exit duct is available with a consequential trim to the gaitor sealing the upper wishbone. Dit is de toelichting die de FIA vrijgaf over de grotere exit ducts.
Een grotere luchtuitlaat bij de voorremmen dus. Op zich klinkt het niet onlogisch, ware het niet dat we in Monaco zijn waar de remmen het echt niet zo zwaar te verduren hebben en waar er dus echt niet zoveel warmte van puur en alleen de remmen afgevoerd hoeft te worden. Vorig jaar waren de exit ducts op de Red Bull een stuk kleiner en die bleken meer dan afdoende in staat de warmte van de remmen af te voeren.
Red Bull is er meester in om met hun foto's vooral niet te laten zien wat ze niet willen laten zien, maar van dichtbij zie je dat de luchtuitlaten opgebouwd zijn uit diverse kanalen. Eén zal daadwerkelijk zijn om de warmte van remmen af te voeren, maar die anderen dan? Aerodynamische redenen? Of moeten we het misschien toch zoeken in de hoek van warmte-afvoer van de banden, iets waar McLaren in voorop lijkt te lopen en waarin Red Bull de aansluiting zoekt?
Het is een thema dat vast een vervolg krijgt, te meer omdat datzelfde McLaren dit weekend ook brake ducts laat zien met een grotere doorsnede. Helmut Marko overigens zou tegenover diverse media doodleuk hebben verklaard dat er 'nu eenmaal veel geremd moet worden', waarna hij op de vraag waarom anderen het niet hadden aangaf dat als je vooraan wil rijden je dingen nu eenmaal anders moet doen dan anderen. Zoals gezegd, wordt vervolgd!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!