Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Uitslag Race
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Red Bull moest trouw personeel gedwongen ontslaan: "Pijnlijk"

Het budgetplafond moet de Formule 1 spannender en beter maken, maar omdat teams als Red Bull en Mercedes daardoor flink moesten snijden in hun begroting, kwamen er ook wat mensen op straat te staan. Volgens teambaas Christian Horner moesten sommige ervaren krachten daardoor op straat worden gezet.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Grote teams als Mercedes, Ferrari en Red Bull gaven voorheen elk jaar honderden miljoenen meer uit dan sommige andere Formule 1-teams. Met soms meer dan 1000 werknemers hadden zij een aanzienlijk groter personeelsbestand dan de wat kleinere teams. Door de komst van het budgetplafond, dat vanaf dit jaar in is gegaan, moesten sommige werknemers echter noodgedwongen het veld ruimen.

Dit jaar mogen de Formule 1-teams nog maximaal 145 miljoen dollar uitgeven per jaar. Dat terwijl de budgets van de topteams voorheen soms het drie dubbele bedroegen. Uiteraard zijn er wat uitzonderingen op de regels, zoals de salarissen van de coureurs en de salarissen van de drie best verdienende personeelsleden. Toch moest er qua personeelskosten, een van de grootste kostenposten van de teams, aanzienlijk worden bezuinigd.

Als RacingNews365 Red Bull-teambaas Christian Horner vraagt naar de gevolgen van het budgetplafond voor zijn personeelsbestand, geeft hij met pijn in het hart toe dat er inderdaad wat mensen hun congé hebben gekregen. "We hebben nu nog ongeveer 800 mensen in dienst. We hebben ook nog wat andere activiteiten, zoals het leveren van versnellingsbakken voor AlphaTauri", zo legt hij uit.

Daardoor kon er nog met wat poppetjes worden geschoven. Ook het feit dat Red Bull volgend jaar de motor van Honda overneemt en het eigen Red Bull Powertrains Limited heeft opgericht, zal ongetwijfeld hebben geholpen met het opvangen van de klap. Door wat personeel te schuiven naar dat project, zijn er ongetwijfeld ontslagen voorkomen.

Toch moesten sommige mensen hun biezen pakken, vertelt Horner betreurd. "Afgelopen winter hebben we wat mensen moeten laten gaan. We moesten onszelf opnieuw positioneren. Dan is het heel zwaar om afscheid te moeten nemen van personeel, waarvan sommigen zelfs al 25 jaar bij het team en haar voorgangers werkzaam waren. Het is en blijft een uitdaging, zeker voor de grotere teams. Het zorgt wel voor meer efficiëntie, simpelweg omdat het moet."

Ook grote rivaal Mercedes zit ongeveer in hetzelfde schuitje. "Horner heeft de uitdagingen voor onze ondernemingen duidelijk geschetst. We moeten processen veranderen, de manier waarop we de afgelopen jaren hebben gewerkt. We hebben het heel lastig om onder het budgetplafond te komen", aldus Toto Wolff, de teambaas van de kampioenen.

Krijgen we weer een waanzinnig gevecht tussen Lewis en Max, ditmaal op Imola? Dit en nog veel meer in de F1-podcast van RacingNews365 met autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host DJ Mental Theo.

9 reacties

    x
    Breaking Waarom Verstappen niet meteen na Hamilton een 2e pitstop maakte