Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Laurent Mekies

Red Bull moet antwoord schuldig blijven op oorzaak problemen Verstappen

Max Verstappen had geen eenvoudige race in de straten van Singapore. De Nederlander moest alles op alles zetten om Lando Norris achter zich te houden, terwijl hij tegelijkertijd moeite had met de downshifts en de balans van zijn auto. Waar die problemen precies vandaan kwamen, durft teambaas Laurent Mekies echter niet te zeggen.

Mekies Baku Sat
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het doel van Red Bull Racing en Max Verstappen was bij aanvang van de race in Singapore duidelijk: George Russell inhalen bij de start. Verstappen startte op de zachte band in de hoop dat de extra grip hem zou helpen om beter van zijn startplek te komen. Het verliep echter anders: de Brit had een bliksemstart, waardoor zijn eerste plaats nooit in gevaar kwam.

Tijdens de race had Verstappen de nodige problemen met zijn auto. Over de boordradio liet de Nederlander weten dat zijn downshifts slecht waren. Later klaagde hij ook over de balans van de auto. Ondanks de problemen wist hij wel Lando Norris achter zich te houden, waardoor hij zijn achterstand in het WK iets terug wist te brengen. 

Teambaas Laurent Mekies wordt na de race bevraagd over de problemen van Verstappen. De Fransman blijft echter een antwoord verschuldigd: "Wat betreft problemen die alleen tijdens de race voorkwamen, dat kan ik je niet vertellen. Ik denk dat het erg zwaar was op de baan", begint Mekies tegenover onder meer RacingNews365. 

Risico's

Hij gaat vervolgens in op het raceplan bij Verstappen: "We begonnen met de zachte band. Vrijwel niemand anders gebruikte die, misschien alleen Isack Hadjar. Dat deden we om de kans te vergroten om Russell bij de start in te halen. Dat lukte niet, waardoor we al snel te maken kregen met extra bandenslijtage. Daardoor werd de auto vervolgens lastiger te besturen."

De keuzes die aan het begin van de race gemaakt werden, hadden gevolgen voor het hele raceplan: "Het zorgde ervoor dat we Max eerder moesten binnenhalen, waarna hij heel hard pushte op de harde banden. Hij wist het gat te verkleinen, maar moest uiteindelijk het grootste deel van de race gaan verdedigen met oudere banden."

"Het was een agressieve keuze, maar een waarvan wij vonden dat die nodig was om te maken, zodat we een kans hadden op de overwinning. Het goede nieuws is dat Verstappen het geweldig deed en de tweede plaats binnenhaalde ondanks de druk van Norris. Desalniettemin zijn er een aantal dingen waar we aan moeten werken. Dingen die het Verstappen moeilijker maakten tijdens de race. Maar ik kwalificeer deze als zaken van een wat kleinere omvang", zegt Mekies tot besluit.

Ook interessant:

Max Verstappen eindigde op de tweede plaats tijdens de Grand Prix van Singapore. Tim Coronel, Rudy van Buren en Joris Mosterdijk zagen dat een cruciale Red Bull-vraag met volmondig ja werd beantwoord, zo bespreken zij in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.

Praat mee!

x
Verstappen Waarom Red Bull de auto van Verstappen nog steeds doorontwikkelt