Voorafgaand aan het Formule 1-seizoen van 2022 werd het minimumgewicht van de bolides gezet op 795 kilo. De teams hadden extra grote moeite met het bereiken van dit gewicht, waarna er door de F1-teams werd gestemd om het minimum te verhogen naar 798 kilo. Hiervoor moesten minsten 8 van de 10 teams 'voor' stemmen, wat is gelukt. Toch zijn er een aantal teams die zelfs na de verhoging nog niet op het minimum zitten, waaronder naar verluidt Red Bull. Terwijl een aantal concurrenten minder zware bolides hebben, moet de RB18 nog 'op dieet' om zo net wat lagere rondetijden te klokken. Het lijkt een klein verschil, een paar kilogram op 800 kilo, maar het kan een enorm verschil maken.
Newey legt uit hoeveel rondetijd er gewonnen kan worden
Adrian Newey, het meesterbrein achter de RB18, legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit dat gewichtsbesparing een van de grootste uitdagingen was bij het ontwikkelen van de Red Bull-bolide. "Dat is zeker zo. De auto's op het minimumgewicht krijgen is een grote uitdaging voor veel teams." Gevraagd naar hoeveel verschil een paar kilo kan maken, legt Newey uit dat het een tot meerdere tienden per seconde kan opleveren. "We moeten niet vergeten dat we, al verschilt het per circuit, praten over 3/8e van een seconde per 10 kilo." Een overgewicht van drie kilo zorgt bij een F1-bolide dus al snel voor een rondetijd die een tiende van een seconde hoger ligt. Ter vergelijking: dit was in Bahrein mogelijk genoeg geweest om Max Verstappen op poleposition te zetten (0.123s). Daarnaast speelt ook het budgetplafond een rol binnen het besparen van gewicht. De kosten om een aantal kilo te besparen zijn 'enorm', aldus Newey. Het exacte 'overgewicht' van de RB18 wordt, logischerwijs, niet gedeeld.
Meest gelezen