In eerste instantie hadden de Formule 1 teams tot 1 mei 2018 om aan de FIA door te geven met welke motorleverancier ze in 2019 gaan samenwerken. Door alle perikelen rondom de situatie van McLaren, Honda en Toro Rosso heeft de FIA besloten om deze termijn te vervroegen naar 1 januari 2018. Zowel Renault als Red Bull hebben officieel nog niet bevestigd dat hun wegen zich scheiden na 2018. Toch wijzen alle signalen in deze richting. Red Bull mag dan wel van mening zijn dat Renault zich niet zo gemakkelijk kan terugtrekken. De Oostenrijkse renstal mag zich ook afvragen in hoeverre Renault nog de gewenste service verleent als niet alle neuzen meer in dezelfde richting wijzen.
Red Bull hoeft zich in ieder geval geen zorgen te maken dat ze zonder een motorfabrikant komt te zitten. De regels schrijven namelijk voor dat de motorfabrikant dat aan het minste aantal teams motoren levert dan moet bijspringen. In dat geval is Red Bull sowieso aangewezen op Honda aangezien zowel Mercedes als Ferrari niet van plan zijn om hun grootste concurrent te helpen. Honda levert in 2018 alleen motoren aan Toro Rosso waardoor Red Bull al een kijkje achter de schermen bij de Japanse motorleverancier krijgt. Indien Renault inderdaad de samenwerking met Red Bull beëindigt dan lijkt alleen Honda nog een optie te zijn. Red Bull kan dan alleen hopen dat Honda haar zaken op orde krijgt. Zo niet, dan wordt het een lastig verhaal om zowel Max Verstappen als Daniel Ricciardo te behouden.
Meest gelezen