Het was een Italiaanse motor die afgelopen weekend als eerste over de finish kwam tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. In tegenstelling tot de vorige jaren werd de Honda-motor van de troon gestoten. Door overmatige bandenslijtage wist Max Verstappen namelijk zijn poleposition niet om te zetten in zijn vijfde overwinning op de Red Bull Ring. Hij rijdt officieel met een Red Bull Powertrains-motor achterin, maar de realiteit is dat de krachtbron nog in zijn geheel is ontwikkeld door Honda en ook nog steeds door de Japanse motorleverancier wordt onderhouden. Masashi Yamamoto kwam aan het einde van vorig jaar over van Honda, waar hij Managing Director was, naar Red Bull, waar hij adviseur is. In gesprek met as-web uit zijn thuisland legt Yamamoto uit dat Verstappen het maximale heeft gepresteerd in Oostenrijk. "Het was een goede race, maar na afloop was het zwaar. We deden ons best in het begin van de race, maar de banden werden slechter en slechter. Leclerc was wat sneller dan anders, maar Max deed het geweldig door de tweede plaats te pakken en de snelste ronde te rijden." "Aan het einde van de race dacht ik nog even dat het interessant zou worden, maar Ferrari was simpelweg sneller tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Red Bull heeft alles gegeven, want we wonnen de sprint en finishten als tweede in de race. In het kampioenschap gaven we daardoor niet veel terrein veel toe", concludeert Yamamoto-san.
Honda beter dan Ferrari
Natuurlijk zag Yamamoto ook hoe concurrent Carlos Sainz de achtervolging op Verstappen moest staken toen zijn Ferrari-krachtbron (ont)plofte. Het leidt volgens hem tot de simpele conclusie: Honda heeft het momenteel beter voor elkaar. "Het is waar dat Ferrari afgelopen weekend te sterk was, maar als we de opgeblazen motor van Sainz zien, denk ik dat Honda Racing Corporation en Red Bull Powertrains beter zijn in termen van algemene prestaties, inclusief betrouwbaarheid." Dat Ferrari op overtuigende wijze won, wil niet zeggen dat zij opeens de favoriet zijn, benadrut Yamamoto. Toch had hij het al ingecalculeerd dat de Italianen deze maand sterker zouden zijn. "Het tij is niet gekeerd. Ik dacht sowieso al dat Ferrari in juli het voordeel zou hebben. In het beste geval voorspelde ik drie overwinningen voor de Italianen in juli, behalve in Frankrijk. In het beste geval wint Red Bull twee keer en verliest het twee keer. Realistisch gezien één keer winst en drie keer verlies voor ons."
Meest gelezen