Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull neemt een enorm risico in de titelstrijd met Mercedes

Alle ballen op Max Verstappen. Dat is het devies bij Red Bull de komende weken en maanden. De Nederlander kan nog een reeks aan updates verwachten, in tegenstelling tot zijn concurrenten en andere Formule 1-collega's. Zijn team is de enige renstal die de komende tijd gestaag door blijft ontwikkelen. Twee andere teams kiezen voor minimale updates, terwijl de rest volledig de focus heeft liggen op 2022.

Grofweg kan je de Formule 1-teams in drie groepen onderverdelen als het aankomt op het updaten van de Formule 1-bolides van 2021. De groep die al snel stopte, de groep die even doorontwikkelde, maar inmiddels de focus op 2022 heeft liggen en de groep die nog steeds vooruitgang wil boeken. Komend jaar staan er grote regelwijzigingen gepland, die in combinatie met het budgetplafond voor hoofdbrekens zorgen bij vele teams. Wie gaan er wel en wie gaan er niet verder met het updaten van hun bolide?

De achterhoede

Sommige teams kozen er dan ook al vroeg in het seizoen voor om de focus volledig op 2022 te leggen. Haas kwam alleen met de verplichte updates naar de eerste race van het jaar in Bahrein, waarna het op een minimale wijziging in Imola na klaar was met de ontwikkeling van haar VF21. De Amerikaanse renstal ging met het oog op haar portemonnee en op de toekomst hard aan de slag aan de 2022-bolide. Andere teams kwamen de eerste races nog wel met wat updates voor de 2021-bolide, want stiekem hadden de wijzigingen voor dit seizoen toch voor wat verrassingen en verwarring gezorgd. Zo zagen we veel teams hun vloer veranderen, want niet elk concept dat we aan het begin van het jaar zagen werkte helemaal. Toch volgden er in navolging van Haas al snel een aantal andere teams. Williams , dat afgelopen raceweekend haar eerste punten sprokkelde, koos ook al snel voor een focus op 2022. Het team is namelijk veroordeeld tot de achterhoede en het had heel wat tijd en geld gekost als het daar stappen wilde zetten. "Al een tijdje hebben we de focus op 2022 liggen", vertelt teambaas Jost Capito. "Alleen als we iets overduidelijks en simpels kunnen verbeteren, dan zullen we dat doen. Overigens alleen als we de capaciteit hebben om het te combineren met de ontwikkeling voor onze nieuwe wagen." Bij Alfa Romeo volgen ze het voorbeeld van concurrent Williams, vertelde teambaas Fred Vasseur in een interview met deze website. "We zijn al maanden full-time bezig met 2022", riep hij begin juli. "We staan er nu zo voor dat het lastig is om veel terrein goed te maken en aan te sluiten bij het middenveld, dus het is logisch om helemaal de focus te verleggen naar volgend seizoen. Wat we nu zien qua bolide is wat we ook in Abu Dhabi zullen zien." Artikel gaat verder onder de afbeelding

Het middenveld

Ook bij AlphaTauri denkt men er ongeveer zo over, benadrukt Franz Tost. "Het is een lastige keuze. Tot eind juli hebben we gewerkt aan de huidige bolide, maar daarna zijn we overgeschakeld naar 2022. We focussen ons vanaf dat moment 100% op de AT03. Elke dag die je verliest in het ontwikkelingsproces, is volgend jaar een groot nadeel", benadrukt de Oostenrijker. Alpine doet vrolijk mee, vertelt teambaas Marcin Budkowski. "We hebben het deze winter redelijk gedaan. Niet het slechtst en niet het best, maar het had wel beter gekund. Qua motor hebben we terrein verloren omdat we deze niet hebben doorontwikkeld. Aan het begin van het jaar hebben we wat downforce terug weten te vinden, maar daarna hebben we al snel de stekker uit het 2021-project getrokken en zijn we verder gegaan met 2022. Daar voel ik me helemaal comfortabel bij, want het is de juiste keuze kijkend naar dit jaar en de voordelen die we er voor volgend seizoen uit kunnen halen." Het is nog niet klaar met de teams die niet meer doorontwikkelen, want in het middenveld is ook Ferrari , dat verwikkeld is een felle strijd voor plek drie met McLaren, niet meer aan het doorontwikkelen. Sportief directeur Laurent Mekies vertelde al tijdens het raceweekend in Frankrijk dat er geen updates meer kwamen op de SF21. "We hebben de knoop doorgehakt en alle ontwikkelingen zijn nu gericht op 2022. Er zal geen echte update meer komen om onze zwakke punten aan te pakken. Je kan problemen natuurlijk altijd bekijken en beter begrijpen. Dat kan de deur openen naar oplossingen die je vervolgens toe kan passen." McLaren is tot slot het enige team in het middenveld dat na de zomerstop nog doorgaat met de ontwikkeling van haar bolide. In een poging de derde plaats over de streep te trekken, net als vorig jaar, zullen er nog enkele updates aankomen vanaf de hervatting van het seizoen eind augustus. "Er komen er nog een paar aan, dit waren niet de laatste", riep sportief directeur Andrea Stella in Hongarije na de invoering van hun meest recente update aan de MCL35M. "Zodra er upgrades komen, kan je deze nog verder tweaken zonder dat daar de windtunnel voor nodig is. De komende races zullen we dus nog verder aan onze auto sleutelen. Niets groots, maar er zullen nog onderdelen komen", aldus Stella. Artikel gaat verder onder de afbeelding

De twee topteams

En dan natuurlijk de belangrijkste teams. Red Bull en Mercedes zijn verwikkeld in een felle strijd om de wereldtitel, waardoor ze belangrijke knopen door moeten hakken over de ontwikkeling van 2021 vs. 2022. Op de achtergrond zijn beide teams zonder twijfel begonnen aan de nieuwe bolide, maar tegelijkertijd wordt het huidige seizoen niet uit het oog verloren door beide renstallen. Mercedes zegt het wat rustiger aan te gaan doen dan Red Bull wat betreft de 2021-bolide, want de upgrade in Silverstone was de laatste grote verbetering waarmee het team volgens Chief Technical Officer James Allison zal komen. De focus ligt in de fabriek inmiddels op 2022 en er zullen misschien nog wat kleine dingetjes uit de pijplijn rollen na de zomerstop. Mogelijk een kleine update op Zandvoort, maar verder is er geen tijd en geld voor over in combinatie met het 2022-project. Andere teams die het anders doen hebben volgens teambaas Toto Wolff een toverstokje nodig, omdat ze anders in 2022 enorm veel terrein gaan verliezen. Grote rivaal Red Bull pakt het anders aan. In tegenstelling tot Mercedes, dat de laatste zeven wereldtitels aan elkaar reeg, heeft de Oostenrijkse renstal een grote behoefte aan succes. Door gestaag te blijven ontwikkelen hoopt het team dat samen met Sergio Perez en vooral Max Verstappen te kunnen bereiken. Als het aan Christian Horner ligt, dan blijft zijn team tot aan de laatste snik in Abu Dhabi bezig aan de RB16B. "Pas in Abu Dhabi stoppen we met de ontwikkeling", zei hij recent ietwat gekscherend, maar toch ook ietwat serieus. "We moeten het week voor week bekijken", aldus de Brit, wiens collega's Adrian Newey en Helmut Marko ook al bevestigden dat Red Bull door zou gaan met de ontwikkeling van de bolide na de zomerstop. McLaren, Mercedes en Red Bull nemen dus de meeste risico's vergeleken met hun concurrentie. Zij hebben over het algemeen een iets groter budget dan de rest, dus wat dat betreft zou het moeten lukken om de twee projecten te balanceren zonder al te veel terrein te verliezen. Als Red Bull echter daadwerkelijk blijft en blijft doorontwikkelen, dan kan het Verstappen en co. volgend jaar misschien wel eens blijven achtervolgen. Maar als dat hetgeen is dat nodig is voor het veroveren van de wereldtitel, dan vindt Red Bull dat voorlopig prima.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'