Red Bull is de afgelopen jaren de dominante factor in de Formule 1. Het team uit Milton Keynes laat de concurrentie ver achter zich en wint, op een zeldzaam probleem hier en daar na, vrijwel alle races. Toch wordt vaak vergeten dat ze dat doen terwijl ze in 2021 een straf kregen over het overschrijden van de budget cap. Red Bull moest tijd voor de windtunnel en computersimulaties inleveren en was zo in het nadeel. Maar zouden ze nóg beter zijn als ze die straf nooit hadden gekregen? Paul Monaghan, de Chief Engineer van het team, legt het uit.
"We zouden verder zijn qua ontwikkeling", stelt Monaghan tegenover onder meer RacingNews365. "Of het tot een verbetering van de rondetijden zou leiden, is speculatie. Je zou denken van wel, omdat er veel slimme mensen bij het team werken. Tijd en geld zullen altijd onze vijanden zijn als het daar over gaat. Maar de relatieve snelheid van de auto is wat telt en de rondetijd is ons referentiepunt."
Voor Monaghan was met terugwerkende kracht de overwinning in Japan het bewijs van de inspanningen van het team. Red Bull nam ook updates mee naar Suzuka, maar klopt het dat ze de inlaten van de sidepods grotendeels hebben afgesloten? Monaghan: "Je moet eens naar de Grand Prix van Australië en Bahrein kijken voor je zegt dat we de inlaten hebben afgesloten. Nee, nee, nee, let eens op!"
Wat is het doel van de nieuwe inlaten? "Als je een inlaat produceert, zou het heel dom zijn om ze ergens te plaatsen waar weinig druk is om mee te werken. We proberen de inlaten met de hoogste druk te verfijnen om de koeling van de radiator zo efficiënt mogelijk te maken. Dat is de gedachte achter de nieuwe inlaten. We proberen simpelweg de efficiëntie te vinden en het levert ons wat op. Daarom hebben we besloten ze hier in Japan in te zetten."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!