Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull ondervindt nog steeds hinder van straf: "Tijd en geld zijn onze vijanden"

Je zou bijna vergeten dat Red Bull de auto van vorig jaar produceerde mét een extra straf. Het team uit Milton Keynes had in 2021 namelijk de budget cap overschreden en moest tijd in de windtunnel inleveren. Zouden ze verder zijn in de ontwikkeling als ze geen straf hadden gehad? Paul Monaghan, de Chief Engineer van Red Bull, velt zijn oordeel.

Verstappen Japan FP3
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull is de afgelopen jaren de dominante factor in de Formule 1. Het team uit Milton Keynes laat de concurrentie ver achter zich en wint, op een zeldzaam probleem hier en daar na, vrijwel alle races. Toch wordt vaak vergeten dat ze dat doen terwijl ze in 2021 een straf kregen over het overschrijden van de budget cap. Red Bull moest tijd voor de windtunnel en computersimulaties inleveren en was zo in het nadeel. Maar zouden ze nóg beter zijn als ze die straf nooit hadden gekregen? Paul Monaghan, de Chief Engineer van het team, legt het uit.

"We zouden verder zijn qua ontwikkeling", stelt Monaghan tegenover onder meer RacingNews365. "Of het tot een verbetering van de rondetijden zou leiden, is speculatie. Je zou denken van wel, omdat er veel slimme mensen bij het team werken. Tijd en geld zullen altijd onze vijanden zijn als het daar over gaat. Maar de relatieve snelheid van de auto is wat telt en de rondetijd is ons referentiepunt."

Voor Monaghan was met terugwerkende kracht de overwinning in Japan het bewijs van de inspanningen van het team. Red Bull nam ook updates mee naar Suzuka, maar klopt het dat ze de inlaten van de sidepods grotendeels hebben afgesloten? Monaghan: "Je moet eens naar de Grand Prix van Australië en Bahrein kijken voor je zegt dat we de inlaten hebben afgesloten. Nee, nee, nee, let eens op!"

Wat is het doel van de nieuwe inlaten? "Als je een inlaat produceert, zou het heel dom zijn om ze ergens te plaatsen waar weinig druk is om mee te werken. We proberen de inlaten met de hoogste druk te verfijnen om de koeling van de radiator zo efficiënt mogelijk te maken. Dat is de gedachte achter de nieuwe inlaten. We proberen simpelweg de efficiëntie te vinden en het levert ons wat op. Daarom hebben we besloten ze hier in Japan in te zetten."

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"