Max Verstappen verloor na de touches met George Russell niet alleen veel aerodynamische performance, het had ook niet veel gescheeld of hij had de strijd moeten staken. Dat vertelt chief engineer Paul Monaghan aan onder andere RacingNews365. "Gelukkig heeft Russell de radiator net weten te missen, waardoor we niet direct uit de race zijn gekegeld. De balans zal erdoor veranderd zijn en in het midden van de bolide verloren we ook neerwaartse druk. Het was niet zo dat we opeens met veel te veel over- of onderstuur kampten, maar het aerodynamische performanceverlies was aanzienlijk. Dat zullen we voor vandaag fiksen." Hoeveel Verstappen er qua performance daadwerkelijk door verloor? Monaghan durft zijn hand niet voor exacte cijfers in het vuur te steken: "Het is heel moeilijk om dat heel precies te bepalen, omdat we de auto nooit met dit soort schade in de windtunnel zetten. Maar de rondetijden zakten behoorlijk in." Teambaas Christian Horner durfde er eerder na die bewuste sprintrace wel een label aan te hangen. De Brit schatte het verlies op zo'n zeven tienden van een seconde per ronde .
Meest gelezen