Tussen 2014 en 2018 was de motor een hoofdpijndossier voor Red Bull. Renault kreeg het niet voor elkaar om te wedijveren met Mercedes en de betrouwbaarheid liet ook vaak te wensen over. Het gevolg? Red Bull kon niet om de titel strijden en de frustratie binnen het team nam toe. Ook Max Verstappen sprak zich regelmatig fel uit over de situatie.
Het verhaal is verder bekend. Red Bull stapte over op Honda-motoren en zou tussen 2021 en 2023 meerdere titels opeisen. De motor van het Japanse merk verbeterde gestaag, waardoor de competitiviteit van Red Bull én het zusterteam (nu RB) zichtbaar toenam. Toch was Red Bull dicht bij een deal met Mercedes, zo vertelt Helmut Marko in een terugblik op het twintigjarig bestaan van Red Bull.
"In 2014 werden de nieuwe motorreglementen geïntroduceerd", vertelt Marko in de podcast Inside Line. "Helaas kreeg onze motorleverancier (Renault red.) het niet voor elkaar om een competitieve motor te bouwen. We hadden een grote rivaliteit met Mercedes en onze baas (Dietrich Mateschitz red.) was geen fan, maar ik heb gezegd: 'luister, dit is onze motor. We kunnen onze mensen niet meer motiveren, want iedereen weet dat je met deze motor niet gaat winnen'."
En zowaar kwam het nog bijna tot een deal, onthult Marko. "Er lag een deal met Mercedes, een handdruk met Niki Lauda, maar die werd niet gesteund door Wolff. Daarom ging het niet door en schakelden we over naar Honda. Zij waren op dat moment niet competitief, maar ik had wat inside information over hun plannen. We besloten het risico te nemen, al geloofde ik dat die niet bestond, omdat ik wist hoeveel ze spendeerden. Ik wist dat ze serieus waren, ook al zei Fernando Alonso dat ze het vermogen van een GP2-motor hadden. We namen altijd gewaagde beslissingen."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!