Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Red Bull-ontwerper Newey baalt van ongelukkige eigenschap nieuwe F1-bolides

Adrian Newey is niet helemaal tevreden met de nieuwe reglementen in de Formule 1. De auto's kunnen elkaar weliswaar beter volgen, maar er zijn nog altijd een aantal grote problemen.

Na de eerste vijf Formule 1-races van 2022 is gebleken dat de nieuwe generatie auto's elkaar, zoals verwacht, beter kunnen volgen. Red Bull-ontwerper Adrian Newey noemt het een verbetering, maar ziet nog wel wat verbeterpunten. Al vaker klaagde hij over het gewicht van de bolides.

Ook hebben de nieuwe regels volgens Newey geen gigantische impact, daarvoor zijn ze in zijn ogen ook niet rigoureus genoeg. Dit is volgens Newey om te voorkomen dat de verschillen in performance juist alleen maar groter worden.

"Ik denk dat het principe om auto's te helpen met inhalen door de gevoeligheid tijdens het volgen te verminderen, prima is", laat hij weten aan het Duitse Motorsport Magazin. "Het helpt het inhalen een klein beetje. Ik denk niet dat het een enorme verandering is, maar het helpt een beetje."

"Als je een grotere regelwijziging doorvoert, die nog veel meer veranderingen meebrengt, dan zorgt het er waarschijnlijk voor dat het veld juist verder uit elkaar gaat liggen tijdens de eerste seizoenen."

Gewicht F1-bolides een doorn in het oog voor Newey

Het minimumgewicht van de Formule 1-bolides is in 2022 verhoogd naar 798 kilogram. Newey is geen voorstander van de alsmaar zwaarder wordende auto's. "In slechts een aantal jaar tijd is het gewicht verhoogd van een lage 600 kilogram met 30 tot 40kg ballast naar 800kg en meer", zegt hij balend.

"We werken als een gek om het huidige minimumgewicht te halen. De auto's zijn groter en zwaarder geworden en dit is niet bepaald aerodynamisch efficiënt, want er is heel veel luchtweerstand. Dit is duidelijk de verkeerde kant, waarbij we dezelfde trend zien als bij de straatauto-industrie: grotere en zwaardere auto's zijn een obsessie van mensen."

"Of ze nou op elektriciteit rijden of op gas. Het grootste probleem is de energie die het kost om dat verdomde ding te laten bewegen, ongeacht waar die energie vandaan komt." Newey hoopt dat er iets heel anders gaat gebeuren binnen de autosport: "Een laag gewicht en aerodynamische efficiëntie, dat zijn de twee belangrijkste karakteristieken."

Ook interessant:

Ferrari én Red Bull pakken in Spanje allebei uit met updates. Het maakt dat we het beste van Red Bull en Max Verstappen nog niet hebben gezien, maar dat kan evengoed voor Ferrari en Charles Leclerc gelden. Wat zegt het podcast-panel?

Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

18 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull verrast met aankondiging duizelingwekkende RB17