Christian Horner neemt de concurrentie op de Formule 1-grid uiterst serieus. Red Bull lijkt als topteam een stapje voor te hebben op de concurrentie, maar door de reglementswijzigingen in 2022 kan de pikorde snel veranderen. De bolides zullen compleet verschillen van de auto's waarmee de afgelopen seizoenen werden verreden. Dit is een grote kans voor teams om uit het middenveld te stappen en de competitie aan te gaan met topteams als Red Bull en Mercedes. In 2021 zagen we al verbetering bij Ferrari en ook McLaren kon af en toe meedoen voor het podium en zelfs een overwinning veroveren. Horner onderschat dan ook geen enkele concurrent.
Lastig te voorspellen waar Red Bull staat
De Red Bull-teambaas verwacht dat de 'gebruikelijke teams' ook weer aan de voorkant van het veld zullen staan, maar de precieze pikorde durft hij niet te voorspellen. "De grote teams zullen vooraan staan, maar in welke volgorde ze daar staan, dat is nog lastig te zeggen", zegt Horner in een exclusief interview met RacingNews365 als hem gevraagd wordt naar het momentum van Red Bull, Mercedes, Ferrari en McLaren. "Het is dezelfde groep mensen die de auto van vorig jaar hebben ontworpen, dezelfde groep die de auto van dit jaar heeft bedacht. Het gaat erom hoe je met problemen omgaat, hoe je de reglementen interpreteert en hoe creativiteit deze groep is. Het zal interessant worden om te zien wat de concurrenten gaan doen, maar het zou dom zijn om ook maar een team te onderschatten bij deze grote reglementswijzigingen."
Welke rol speelt het budgetplafond?
Naast de reglementswijzigingen verandert ook het budgetplafond. In 2021 mochten de Formule 1-teams 145 miljoen dollar uitgeven. Het plafond is voor het F1-seizoen van 2022 verlaagd naar 140 miljoen dollar, en zal een jaar later weer vijf miljoen dalen. Voor topteams als Red Bull is dit een enorme uitdaging, gezien de budgetten voorheen veel en veel hoger waren. "Het was zeker weten een lastige uitdaging", aldus Horner. "Maar we moeten niet vergeten dat we ongeveer 60% van de auto mee hebben genomen (van 2020 naar 2021, red.). De grote uitdaging voor 2022 is dat het budget vijf miljoen minder is en dat elk onderdeel compleet nieuw is. Een nieuw chassis, een nieuw stuur, nieuwe pedalen, een nieuwe ophanging... alles is nieuw! Dat zorgt vanzelfsprekend voor veel kosten." "Het is, voor zover we dat nu weten als we kijken naar het bouwen, geen goedkope auto. Het is onvermijdelijk dat alle teams hierdoor onder druk staan. Ik denk dat elk team in de paddock dit jaar op de limiet zit van het budgetplafond." "Het is altijd makkelijker om een stap vooruit te doen, dan een stap achteruit", voegt Horner hier tot slot nog aan toe.
Meest gelezen