De superioriteit van de McLaren is vooral zichtbaar in de bandenprestaties. Geen enkel ander team slaagt erin om de banden zo snel op temperatuur te krijgen én vervolgens in het ideale werkingsvenster te houden. Of het nu gaat om hoge asfalttemperaturen of koude omstandigheden, de papaya-kleurige bolides domineren op elk circuit.
Deze kwaliteit betaalt zich dubbel uit. In de kwalificatie leveren de banden van start tot finish constante grip. De sectortijden in Miami illustreren dit perfect: waar Max Verstappen in sector één nog een tiende voorsprong pakt, zijn het Lando Norris en Oscar Piastri die in sector twee en drie de boventoon voeren.
In de races wordt het voordeel nog evidenter. Eenmaal aan kop zijn de McLaren-coureurs onbereikbaar. Oscar Piastri liet zijn achtervolgers nog redelijk snel lijken door zijn tempo aan te passen. In Jeddah demonstreerde de Australiër zijn overwicht door in de laatste ronde zijn snelste tijd neer te zetten - een duidelijk signaal naar de concurrentie.
Red Bull heeft volgens Auto, Motor und Sport zijn pijlen gericht op de remkoeling van McLaren. Met warmtecamerabeelden tijdens pitstops probeert het team temperatuurmetingen te doen bij de koelschachten van de remmen, die indirect de bandentemperatuur beïnvloeden. Vooral bij de hete races in Bahrein en Jeddah viel op dat de remtrommels van McLaren veel blauwe (koele) zones toonden, terwijl andere auto's rood en oranje kleurden. "Onmogelijk dat dit alleen met luchtkoeling bereikt wordt", zo citeert de publicatie de conclusie van Red Bull.
Recent dook de verdenking op dat McLaren water in de banden zou gebruiken voor koeling. McLaren-baas Zak Brown noemt deze suggestie ‘absurd’ en reageerde gevat door zijn drinkfles te voorzien van het label 'tire water'. Volgens McLaren schuilt het geheim in een combinatie van downforce, voertuigbalans en innovaties. Dit zou kunnen wijzen op geavanceerde luchtgeleiding in de remkoeling, speciale materialen voor temperatuurregulatie, of andere vernuftige oplossingen.
De rivaliserende teams bestoken de FIA met technische vragen, waarbij vooral Red Bull en Racing Bulls voorop lopen. Tot nu toe lijkt alles binnen de regels te vallen, al heeft de verhoogde aandacht wel geleid tot extra controles door de autosportfederatie. Het mysterie van McLaren's superieure bandenmanagement blijft voorlopig onopgelost.
Bij winst van Piastri, Norris, Verstappen of een andere favoriet in Miami, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!