Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull overweegt eigen Formule 1-motoren te bouwen

Als de nieuwe motorregels het toelaten, ziet Helmut Marko er met Red Bull wel heil in om een eigen Formule 1-motor te bouwen.

Red Bull en Formule 1-motoren. Sinds de start van het hybride tijdperk is het niet bepaald een gelukkige combinatie. Het huwelijk met Renault bekoelde na de successen van 2010 tot en met 2013 erg snel en uiteindelijk koos Red Bull ervoor om na wederzijds moddergegooi verder te gaan met Honda-motoren. Dat huwelijk verliep ietwat gelukkiger, maar na enkele jaren zagen de Japanners toch geen heil meer in de samenwerking. Dat kwam vooral door Honda zelf, dat zich wilde richten op hun toekomstige klimaatdoelen en de Formule 1 niet in dat beeld zag passen. Toch lijkt de Japanse krachtbron nog wat langer in de Formule 1 te blijven. De Oostenrijkse renstal wil namelijk het intellectuele eigendom van Honda overnemen en in eigen beheer verder gaan met de motoren. Maar, zo benadrukt Helmut Marko in gesprek met Motorsport Total , dat is slechts een tijdelijke oplossing. In de toekomst, waarschijnlijk in 2025, zal er namelijk weer een geheel nieuwe motorformule worden geïntroduceerd in de Formule 1. Dan zal Red Bull weer op zoek moeten naar een nieuwe oplossing. "Het klopt dat dit slechts een tijdelijke invulling is", zegt Marko. "Maar als de nieuwe motorformule veel simpeler wordt om de ontwikkelen, de huidige MGU-H niet meer terugkeert, de motor tegelijkertijd innovatief blijft en de kosten laag, dan zal de motor niet meer zo'n complex thema zijn. In dat geval zouden we de nieuwe krachtbron in onze eigen fabriek in Milton Keynes kunnen ontwikkelen", aldus de Red Bull-adviseur. Gevraagd of dat betekent dat een Red Bull-motorproject een mogelijkheid is in de toekomst, bevestigt Marko dit. "Dat klopt. Of we het dan helemaal alleen gaan doen, of in samenwerking met een andere partij, dat zou dan een kwestie van onderhandelen zijn." Red Bull ging met Max Verstappen voor de wereldtitel in 2020, maar uiteindelijk domineerde Lewis Hamilton. Zelfs de mooie woorden van Helmut Marko konden daar niets aan veranderen. Waar ging het mis voor Red Bull en Verstappen? RacingNews365 analyseert het seizoen van Verstappen in onderstaande video.

D-vVRmvaeKY

Kleven er naast voordelen ook nadelen aan de komst van Sergio Perez naar Red Bull? Dit en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Thomas van Groningen in de nieuwste podcast van RacingNews365. Beluister hem hieronder.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi