Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

Red Bull-Porsche speculaties aangewakkerd door bezoek van FIA-president

FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft een bezoekje gebracht aan Porsche, waar hij CEO Oliver Blume sprak over de toekomst van de autosport. Het Duitse automerk wil toetreden tot de Formule 1, waar het naar alle waarschijnlijkheid met Red Bull in zee gaat.

Porsche
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Sean Bull Design

Mohammed Ben Sulayem, sinds december 2021 de president van de FIA, was onlangs op bezoek bij Porsche. Hier sprak hij met de CEO van het automerk, Oliver Blume. Onder meer de 'toekomst van de autosport' was een van de belangrijke onderwerpen.

Volkswagen Group, het moederbedrijf van Porsche (en Audi), heeft serieuze plannen om in 2026 toe te treden tot de Formule 1. Naar alle waarschijnlijkheid gaat Porsche in zee met Red Bull, waarbij het Duitse merk de motorleverancier wordt van het team van Max Verstappen en Sergio Perez.

Audi mikt ondertussen op een F1-entree met een volledig team. Dit wordt naar verluidt geen elfde team op de grid, maar een naamsverandering van één van de bestaande teams.

Vergevorderd stadium F1-entree Volkswagen

De meeting tussen Ben Sulayem en Porsche-CEO Blume was vooral gericht op gesprekken over 'de huidige en toekomstige inzet in de autosport van dit iconische merk', zo liet de FIA-president weten.

Herbert Diess, CEO van Volkswagen Group, bevestigde onlangs al de plannen van het automerk om in 2026 toe te treden tot de Formule 1. Vooralsnog lijkt het niet om een nieuw F1-team te gaan, maar om eerder genoemde samenwerkings- of overnamevorm.

Debuteren in de koningsklasse met een nieuw team is dan ook peperduur: een elfde team moet de bestaande tien renstallen een bedrag van maar liefst 200 miljoen dollar betalen, alvorens zij mee mogen doen met het spektakel. Hiermee moeten de bestaande teams gecompenseerd worden voor het verlies aan inkomsten: de opbrengsten moeten logischerwijs verdeeld worden over elf partijen, in plaats van tien.

Ook interessant:

Ferrari én Red Bull pakken in Spanje allebei uit met updates. Het maakt dat we het beste van Red Bull en Max Verstappen nog niet hebben gezien, maar dat kan evengoed voor Ferrari en Charles Leclerc gelden. Wat zegt het podcast-panel?

Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

15 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt